söndag, november 26, 2006

Fewer Moving Parts

Det fanns en period i mitt liv då Pedro The Lion's "It's Hard To Find a Friend" från 1998 betydde väldigt mycket för mig. Det gör den fortfarande, men får inte längre lika mycket speltid. David Bazan, som låtskrivarsnillet bakom Pedro The Lion heter, följde upp sin debut med betydligt svagare alster. "Winners never Quit" hade mer singer/songwriter-karaktär och kändes allmänt trist, "Control" från 2002 gnistrade till emellanåt, i synnerhet i otroliga spåret "Priests & Paramedics" och inledande "Options" men lyfte aldrig på samma vis som Bazans debutskiva. "Achilles Heel" var seattle-artistens senaste skiva under projektnamnet Pedro the Lion, inte heller den förmådde beröra mig nämnvärt mycket. Så det är med öppna armar jag välkomnar David Bazan tillbaka till sina musikaliska rötter och tillbaka till min billiga hemstereo med sin första EP under sitt egna namn. "Fewer moving parts" är precis vad jag tyckte så mycket om med Pedro's debutskiva, lo-fi-rock med hemmainspelningskaraktär. Låtmaterialet är starkt och Bazan bjuder på 5 spår, vilka han också spelat in en akustisk version av och lägger med i slutet av EP:n. Bazans mer elektroniska projekt, "Headphones" är också att rekommendera varmt. Länkar till diverse projekt bifogas.

David Bazan - Fewer Broken Pieces
(yousendit)

David Bazan - MySpace
David Bazans Hemsida
Headphones MySpace

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

ni kanske upptäckt att David Bazan kommer till Skandinavien nu i februari!

8/2 - John Dee, Oslo
9/2 - Café Deed, Örebro
10/2 - 2.35:1, Stockholm
11/2 - Pusterviksbaren, Göteborg

!!!!

30 januari 2008 kl. 15:05  

Skicka en kommentar

<< Home