onsdag, november 08, 2006

Junior Boys på Debaser

Foto: Emma Svensson (rockfoto.nu)
Årets finaste skiva, med möjlig konkurrens från kommande Modest Mouse-skivan, är ju förstås Junior Boys "So this is goodbye". Mitt sommarjobb var vedervärdigt på alla sätt och vis denna sommar, men kanadensernas uppföljare till "Last Exit" i hörlurarna på väg till och från jobbet (och ibland även i smyg under ett arbetspass) gjorde att dagarna blev lite lättare att genomlida. Igår kväll stod de på scen på Debaser i Stockholm. Jeremy Greenspan, sångare i Junior Boys, spelade bas och sjöng uppbackad av elektronik och livetrummor. Junior Boys valde att framföra sin extremt övertygande repertoar i en ljudbild som hade mer shoegaze-prägel än vi är vana vid från skivorna. Stundtals fungerar det lite sådär, som i inledande "Equalizer" och "Teach me how to fight", då Greenspans röst dränks lite av främst livetrummorna och basen. Elektronikinslagen blir också lidande av detta och det är först i tredje låten "Like a child" där en programmerad synthbas kommer fram och proportionerna mellan elektronisk minimalism och livearrangemang fungerar riktigt bra. Även i shoegaze-partiet i outrot till "First Time" och i extranumret "Under the sun" blir det stundtals riktigt tilltalande. Allra bäst under kvällen är "Birthday" från "Last Exit" där Greenspans röst äntligen får den volymproportion gentemot bas och trummor som den förtjänar.

Spellistan (som jag minns den):

The equalizer
Teach me how to fight
Like a child
First time
In the morning
Count Souvenirs
So this is goodbye
Birthday
FM

Extranummer:

Under the sun

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fan, vad kul att ni skriver om konserten. Jag var också där fast minns inte så mycket. Stod längst fram i skinnpaj och var dyng, skrek efter "Most of all" så fort jag fick tillfälle...hehe. Ni kanske såg mig?

8 november 2006 kl. 09:25  
Anonymous Anonym said...

Schysst recension. Jag hade tyvärr inte möjlighet att vara där, var tvungen att försörja mig genom att trubadura i en hotellbar. Pinsamt, men sant...dagen till ära körde jag en akustisk cover på "First time". Kan skicka över en version om ni har lust?

8 november 2006 kl. 13:33  
Anonymous Anonym said...

Schyst inlägg, men vad pysslar den nya skribenten med? Ligger han på sofflocket? Han har gett ett oseriöst intryck än så länge, men jag är beredd att ge honom en ny chans om han levererar i samma klass som de andra två inom kort.

9 november 2006 kl. 14:01  

Skicka en kommentar

<< Home