tisdag, december 05, 2006

Friend & Foe!


Portlandbaserade trion "Menomena" släppte tidigare i år en EP som spelats flitigt i min ipod. Det var främst dess titelspår "Wet And Rusting" som tilltalade mig och nu finns samma låt med på bandets kommande fullängdare som släpps 23 Januari på Barsuk (Mates Of State, Long Winters osv). Menomena är ett mycket kreativt band, vilket tyvärr inte alltid förenas med något gott omdöme och det kan ofta vara till deras nackdel. Bra låtmaterial slarvas bort och jag kan tycka att det alltför ofta eskalerar i för svulstiga och emotionella arrangemang för min smak. Detta gällde för tidigare skivan "I Am The Fun Blame Monster!" och det gäller tyvärr också för nya skivan "Friend & Foe". Men stundtals kan Menomenas kreativa och experimentella nerv verkligen tilltala mig, som i tidigare nämnda "Wet And Rusting" och i godbiten "My My", där pianon, orglar, gitarrslingor och ombytligt trumslagande skeppar i hamn finfina poplåtar.

Menomena - Wet And Rusting (yousendit)
Menomena - My My (yousendit)

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fan, vad du kör på då...frågan kvarstår dock kring de två andra skribenterna. Varför kickar du inte de killarna? De tar ju bara upp plats på sidan i hopp om att få vända vax på PangMusik.

5 december 2006 kl. 11:08  
Blogger BK Templet said...

Thor: Jo, visst kan man tycka att arbetsbördan är snedfördelad åh det grövsta. Men det är i grunden bra killar, trots att deras arbetslojalitet är något opålitlig. De levererar snart igen, tro mig!

5 december 2006 kl. 16:49  

Skicka en kommentar

<< Home