torsdag, december 07, 2006

November's gone

Efter en hårt terroriserande period i skolan då bloggandet kraftigt underprioriterats har jag hämtat mig och insett vad som egentligen är viktigt här i livet. Hade jag skrivit något under denna tid hade det förmodligen varit bland annat om Emily Haines & The Soft Skeleton's "Knives Don't Have Your Back". Detta är första soloproduktionen av Metric-sångerskan Emily Haines och uppbackad av ett team musiker från Stars, Metric och Broken Social Scene kunde det mycket riktigt inte misslyckas. Sämre gick det i min mening för Swan Lake som med skivan "Beast Moans" underpresterade rätt ordentligt med tanke på att det är ett samarbete mellan Dan Bejar från Destroyer samt medlemmar från både Wolf Parade och Frog Eyes. Att ha för höga förväntningar kan få en att skrota en bra skiva, men här är det nog faktiskt helt enkelt bara för många kockar.
Franskfödda kanadicken Olivier Alary kallar sig för Ensemble när det blir dags att skapa musik. Tidigare har han bland annat samarbetat med Bjork och när det blev dags att följa upp albumdebuten "Sketch Proposals" fortsatte han trenden med samarbeten. På det i september släppta självbetitlade albumet hörs vacker sång av bland annat Chan Marshall från Cat Power och Lou Barlow från Dinosaur Jr., men mest imponerar ändå brittiska Mileece på otroliga låten "Summerstorm". "Ensemble" är en lektion i den svåra konsten att klistra ihop akustiska instrument med elektroniska ljudbakgrunder och få det att samstämmigt ljuda av värme.
Songs Of Green Pheasant, eller Duncan Sumpner som han heter till vardags, har skapat ett album så skört att man fylls av en känsla av att det kan gå sönder när som helst. "Areal Days" innehåller låtar som på ett eller annat sätt berättar om hans liv de senaste fyra åren. När han ombads spela in en cover till ett radioprogams hyllning av John Lennon valde han "Dear Prudence" och den finns med även på detta album. Avslutande "Brody Jacket" har ingen text, men tonsätter stunden då en gammal favoritrock en gång för alla slängdes ut. Den personliga favoriten "Wolves Amongst Snowmen" kan höras på FatCat's hemsida under New & Forthcoming.
Något poppigare blir det när On!Air!Library!'s sångerska Claudia Deheza använder sin gudabenådade stämma i bandet "Daylight's For the Birds". Nya skivan "Trouble Elsewhere" stoltserar med shoegazepop när den är som allra bäst.
Japanska Cornelius släppte nyligen efter fem års frånvaro skivan "Sensuous" innehållande många omedelbara hittar som "Breezin'", "Gum" och "Music" som spelats flitigt i tvättstugan. Men den största kungligheten den gånga tiden har ändå varit Tom Waits som med sin gosslika stämma klämt fram boxen "Orphans" med tre skivor fullstoppade med allt utom disco. Blues, rock, country, kärleksballader, gospel, vals och spoken word ryms alla då den rosslige mannen går igenom sina gamla inspelningar i garderoben. Det är precis så skitigt och vackert som det ska vara då Waits öppnar munnen.
Det folk-poppiga-eller-nåt bandet That's him! That's the guy! har kanske årets lustigaste bandnamn, vilket är ett säkert sätt att bli omnämnd i diverse bloggar. Som tur är har skivan "Help Me, I’m on Fire" en charm som sträcker sig längre än så. Andra med högljudda bandnamn är engelska Foxes! som med EP'n "46A Appleside Drive" kan lyckas med att ta tillbaka indien till popen. Förstärkning kommer snart också att fås i form av The Ghosts när skivan "Blue Birds Blood" snart släpps på Catbird Records.
Till sist så kan harvandet på myspace ibland kännas meningslöst och alltför tidskrävande, men fynd som The Bridal Shop's söta musik gör att det till slut alltid är värt det.

Postar inga lösa låtar, men klickar man på bandnamnen kommer man till diverse sidor där smakprov finns tillgängligt.

1 Comments:

Blogger niklas said...

Han är tillbaks! Och han bekänner färg! Underbart! Jag är inte längre ensam!

8 december 2006 14:28  

Skicka en kommentar

<< Home