torsdag, december 14, 2006

Årets bästa skivor - 2006

Ett ypperligt musikår har förflutit. Sällan har jag blivit så här bortskämd med bra musik som under 2006. Hoppas att 2007 bjuder på lika många stänkare som detta år har gjort. Det har varit otroligt intressant.

Niklas lista över 2006 års bästa skivor:

1. Junior Boys – So This Is Goodbye
2. Destroyer – Destroyer’s Rubies
3. Beirut – Gulag Orkestar
4. Electric President – S/t
5. Hot Chip – The Warning
6. The Knife – Silent Shout
7. Casiotone For The Painfully Alone - Etiquette
8. Benoît Pioulard - Précis
9. Thom Yorke – The Eraser
10. Joanna Newsom – YS
11. The Annuals – Be He Me
12. TV On The Radio – Return To The Cookie Mountain
13. Barbara Morgenstern – The Grass Is Always Greener
14. The Radio Dept. – Pet Grief
15. Sunset Rubdown – Shut Up I’m Dreaming
16. Mogwai – Mr Beast
17. Band Of Horses – Everything All the Time
18. Milosh – Meme
19. Mates of state – Bring It Back
20. Sparklehorse – Dreamt For Light Years in The Belly of a Mountain

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

bra lista! byt plats på ettan och tvåan bara :P

14 december 2006 kl. 20:59  
Anonymous Anonym said...

Många bra skivor med där, ett gäng av dem kommer med på min lista som jag håller på att sammanställa. Inte lätt att sätta ihop en top 10 lista.

14 december 2006 kl. 22:23  
Blogger BK Templet said...

herrn: Tack! Det var, om sanningen ska fram, en väldigt hårfin seger för junior boys. Bejar var inte långt bakom vid upploppet, men Greenspan ryckte ifrån ordentligt, sin bagare-anatomi till trots!

15 december 2006 kl. 22:26  
Anonymous Anonym said...

ja flera bra där, men endel jag inte hört. endel känner jag till men ej hört det nya (destroyer, thom york, mogwai, sparklehorse)... band of horses verkar vara nåt att kolla upp och blir också nyfiken på electric president..TV on the radio har jag inte hört tillräckligt mycket av för att uttala mig. men 1, 3, 5, 6, 7 och 10 kommer absolut med på min 20-i-topp lista (ska försöka göra färdigt min så jag kan publicera den på min blogg sen) och ja, lite mer tveksam till radio dept. älskade ju lesser matters och pulling our weight-ep:n så sjukt mycket, blev svårt leva upp till mina förväntningar, blev lite besviken på pet grief, redan ep:n som kom innan. men ska nog ta och lyssna igen, ge den en ny chans(några lyssningar till och det kanske faller på plats, kan ju vara så ibland, att man bara är nån annanstans i sitt lyssnande, letar efter nåt annat just då...)

19 december 2006 kl. 17:06  
Blogger BK Templet said...

Ja, Band of horses borde tilltala dig om du ex. gillar drag city-katalogen (även om detta är sub pop), eller my morning jacket och inte har något emot amerikansk bredbenthet :) . Electic President är strålande och Pet Grief är grym, även om Lesser Matters är en bättre skiva (kanske den bästa sv. indieskivan någonsin)!

19 december 2006 kl. 23:41  

Skicka en kommentar

<< Home