onsdag, januari 31, 2007

Aerial

Mina absoluta favoriter i postrocksgenren, Explosions in the Sky, släppte tidigare i år ifrån sig ytterligare en riktigt stark skiva, "All of a sudden i miss everyone". Vi behöver dock inte längre sätta vårt hopp till Austins söner utan kan egentligen nöja oss med att kasta ett getöga norrut, mot Sandviken. Från Sandviken kommer nämligen kvintetten Aerial som just släppt sin andra skiva, "The Sentinel" och det är utan tvekan den mest intressanta svenska skivan i genren som jag stött på hittills. Aerial förenar Explosions in the sky-melodier med Mogwai-tyngd och Mono-noise, och som om inte det vore nog bjuder de dessutom emellanåt på vemodigt vacker sång, sång som ligger så långt bak i ljudbilden att den tycks kämpa för att inte kvävas av de massiva gitarrväggarna. Resultatet är briljant, "The Sentinel" är ett utomordentligt paket med skandinavisk ångest. Scraps of Tape, Ef, Logh och Ellis the Vacuumchild i all ära, men Aerial har med "The Sentinel" gjort den allra finaste svenska skivan i genren jag hört än så länge.

Aerial ligger på Nomethod Records som för övrigt också gav ut Mixtapes & Cellmates trevliga andra Ep "If there is silence fill it with longing". Aerial-låten nedan finns som gratis mp3-singel i Zip-format på bandets hemsida, men sedan jag utgår från att ni är lika lata och bekväma som jag själv har jag extraherat den och lagt upp den på Zshare åt er istället.

Aerial - My God, It's Full of Stars (Zshare)