torsdag, januari 25, 2007

Four Winds

"Four Winds EP" antyder, liksom "Endless Entertainment" gjorde, att Bright Eyes med sin kommande fullängdare "Cassadaga" är på väg mot ett sound där hans country- och bluesinfluenser får mer genomslag. Således har han på sätt och vis återgått mer till hur han lät före dubbelsläppet med elektropop-inspirerade "Digital Ash in a Digital Urn" och avskalade "I'm Wide Awake, It's Morning". Jag välkomnar det, det finns några riktigt fina spår på EP:n, men i sin helhet uppvisar Conor den här gången dessvärre en svagare form än vi är vana vid. Därmed inte sagt att den här EP:n är överflödig. Topparna är som vanligt riktigt höga, som i exempelvis sista spåret "Tourist Trap" och framförallt, i fantastiska "Reinvent the Wheel". Inte ens de mest cred-medvetna kan neka storheten i denna lilla stänkare.

I'm sure the TV sets will tell us when someone reinvents the wheel,
until then I'll have a million conversations about shit that isn't real.

Bright Eyes - Reinvent The Wheel (Zshare)

4 Comments:

Blogger motherfakka said...

bra blogg med bra musik. bra människa.

27 januari 2007 kl. 00:11  
Anonymous Anonym said...

Vet inte om jag skulle kalla "Iäm wide awake..." avskalad. Dock drar den ju mot countryhållet kanske mer än någon annan Bright Eyes-skiva (jag har visserligen inte hört riktigt allt).

Klockrena rader i alla fall, ska bli kul att höra.
Tack för en grymt bra blogg.

28 januari 2007 kl. 16:53  
Blogger BK Templet said...

Valle: Jag upplever de andra skivorna som betydligt mer orkestrerade och/eller hysteriska (hysteriska på ett bra vis)än "I'm Wide Awake..", därmed inte sagt att det är en trubadurskiva. Möjligen kan några EP:s i själva verket anses mer avskalade (ex. there is no beginning to the story). Värt att tillägga är min allmänskepsism mot singer/songwritergenren som kanske gör mig till en oförlitlig bedömare i vissa fall! :) Tack för att du läser och kommenterar! Mer sånt!

29 januari 2007 kl. 18:43  
Blogger Unknown said...

Ska bli riktigt spännande att se och höra honom på Debaser 24/3! Jag tycker att vissa låtar på Four Winds håller riktigt hög klass.

1 februari 2007 kl. 11:56  

Skicka en kommentar

<< Home