måndag, januari 08, 2007

Malajube

De fransksjungande kanadensarna "Malajube" släppte enligt min mening en av de mest underskattade skivorna under föregående år, "Trompe-l'oeil". Det är en skiva som fått mycket speltid i min iPod, men som kräver ett par genomlyssningar och en viss böjelse för det franska språket för att uppskattas till fullo. Under de senaste veckorna har jag sett det skrivas en hel del om dem på amerikanska bloggar, vilket är kul. Hursomhelst, jag upptäckte först i samband med inlyssningen av den senaste skivan att Malajube faktiskt släppte från sig en skiva även under 2004. "Le Crompte Complet" är deras debutskiva och spelades in av Martin Pelland från "The Dears". Också debuten håller hög nivå, men är väl om sanningen ska fram i sin helhet inte riktigt lika vass som fjolårets skiva. Malajubes musik är ganska skramlig och sången pendlar mellan finstämd skönsång och uppkäftiga körer. Där passar det franska språket som hand i handske, även om jag knappt har en aning om vad de egentligen sjunger.

Från "Trompe-l'oeil" (2006):
Malajube - Etienne d'aout (Zshare)
Från "Le Crompte Complet" (2004):
Malajube - La Valérie (Zshare)