onsdag, januari 24, 2007

Myths of the Near Future

När jag först läste om brittiska trion "Klaxons" kallade man deras musik för "neu-rave", en genrebenämning som i mina öron inte lät särskilt tilltalande. Med sina svåråtkomliga vinylsjuor som "Atlantis to interzone" och "Gravity's Rainbow" gjorde de också ett relativt svalt intryck på mig och jag hade lite svårt att förstå den stora hypen kring dem, som drog igång ordentligt under hösten förra året. Det var egentligen först med singeln "Golden Skans" som jag insåg att något riktigt intressant var på gång att hända. När nu skivan finns tillgänglig i sin helhet är det bara att konstatera: det här är ett av årets mer intressanta släpp och "Myths of the Near Future" kommer förmodligen kunna siktas på en hel del årsbästalistor i slutet av 2007.

På skivan fyller nämligen de mer disco- och raveinfluerade låtarna som jag tyckt mindre bra om som singlar en viktigare funktion - de kompletterar det mer noiseindie-karaktäristiska soundet med både tyngd och smuts. Inte sedan Primal Screams "Exterminator" har jag upplevt dansant disco-indierock med samma nerv och - ja... jag ska faktiskt använda ordet, även om det bär mig emot: "sväng". Så om du tycker det här låter intressant eller bara vill ha koll på vad alla dj:s förmodligen kommer att spela på dansgolven under vårens gång föreslår jag att du börjar bekanta dig med "Klaxons" debutskiva.

Klaxons - Two Receivers (Zshare)
Klaxons - As Above, So Below (Zshare)