torsdag, februari 08, 2007

Dinosaur Jr

Jag har under många år utvecklat en allergi mot allehanda "runk-solon" i musik. Långa gitarrsolon och diverse "licks" har förstört alltför många bra låtar. För är inte solon egentligen mest kul för den som bränner av dem? För oss lyssnare kan det ju stundtals mest bli helt outhärdligt, i bästa fall kan de fungera som transportsträckor. Nåväl, som vanligt finns det undantag. J Mascis i Dinosaur Jr tycker som bekant om att joxa med sin gitarr, och han gör det inte alltför sällan med relativt stor framgång. Jag vet i ärlighetens namn inte hur karln bär sig åt - slingor som borde få det att vända sig inom mig låter emellanåt ganska bra i mina öron. Nu har Dinosaur Jr-medlemmerna J Mascis och Lou Barlow (Sebadoh, Folk Implosion) återförenats och spelat in tillsammans för första gången sedan 1988 års "Bug". Kommande "Beyond" som släpps 1 Maj i år blir bandets åttonde skiva.

Personligen ligger tidigare skivor som "Where You Been" och "Without A Sound" mig varmt om hjärtat men jag kan inte säga att jag direkt imponeras av "Beyond". Det blir för mycket onödiga rockklyschor och bredbenthet för att jag inte stundtals ska vrida mig i stolen. Kanske har jag blivit äldre, vem vet. Hursomhelst tilltalas jag av några spår, däribland nedanstående "Crumble" vars melodi för mina tankar till fantastiska "Goin' Home" från tidigare nämnda skivan "Where you been" (1993), som länge varit en av mina absoluta favoritlåtar. Ingen kan väl heller förneka att "J" har en totalt hjärtskärande sångröst.

Dinosaur Jr - Crumble (Zshare)

8 Comments:

Blogger Tatti said...

Nya Dinosaur JR, shit fan.

8 februari 2007 kl. 13:09  
Blogger Tatti said...

Fan Crumle är grymt bra. En av mina favoritskivor är Green Mind, sommaren 91 tror jag det var. Gud nu blir jag nostalgisk.

8 februari 2007 kl. 18:52  
Blogger BK Templet said...

Visst är den! Tyvärr en av få jag verkligen gillar på nya skivan. Förmodligen för att den påminner om soundet på "where you been".

8 februari 2007 kl. 19:06  
Blogger Tatti said...

Ja skivan håller tyvärr inte, gillar I got lost och We´re not alone också. Lou Barlow släpper ny ep snart också.

8 februari 2007 kl. 19:24  
Blogger BK Templet said...

Hehehe, roligt. Precis samma spår jag tycker håller. :)

8 februari 2007 kl. 20:21  
Blogger Tatti said...

He, den är onekligen väldigt bredbent på sina ställen, synd som fan.

8 februari 2007 kl. 20:51  
Anonymous Anonym said...

green mind och where you been, jaa! bäst! annars är ju folk implosion och sebadoh riktigt riktigt bra, "bakesale" är nog en av mina favoritalbum genom tiderna... tror jag. i min woods-recension kunde jag inte låta bli göra sebadoh och folk implosion-referenser... ja ni får väl läsa sen när den publiceras...

9 februari 2007 kl. 20:46  
Blogger BK Templet said...

Ja definitivt. Woods-skivan är förresten riktigt riktigt trevlig den också!

10 februari 2007 kl. 20:21  

Skicka en kommentar

<< Home