lördag, februari 24, 2007

We were dead before the ship even sank

Till att börja med vill jag göra ett inlägg i debatten om huruvida Modest Mouse skulle ha sålt sin själ för att nå ut till den breda publiken eller inte. Jag tillhör inte de som tycker att "Good news for people who love bad news" var ett steg i fel riktning, snarare tvärtom. I korta ordalag tycker jag i alla fall inte att bandet har sålt sig för att man i den, inför varje ny skiva, ständiga konflikten mellan förnyelse och återupprepning valt att förnya sig. Om man istället hade valt det senare alternativet hade klagomålen säkerligen handlat om att man lät som en papegoja som bara upprepade sig. Förnyelsen är dessutom ganska logisk från skiva till skiva och inte heller särskilt stor om man väljer att se den stegvis. Jaja, vidare till nya skivan "We were dead before the ship even sank".

Frågan är var man ska börja när det redan skrivits spaltmeter på var och varannan blogg under den senaste veckan. Mitt första intryck är i alla fall att den låter som en ganska naturlig uppföljning på den senaste skivan och att Johnny Marrs medverkan inte haft någon större inverkan på bandets sound. Skivan håller sig helt klart inom de ramar som Modest Mouse, enligt mina kriterier, bör befinna sig inom. Låtmaterialet är bra och stundtals till och med fantastiskt, men ändå kan jag inte undgå att bli lite, lite besviken eftersom det inte är fullt så bra som jag hade väntat mig. Inledningen är väldigt stark, men någonstans i början av albumets andra hälft tappar man bort sig lite grann. I slutet finns visserligen finfina spår som "Spitting venom" och "People as places as people", men mitt intresse för skivan avtar ändå en aning efter "We've got everything". Sammantaget finns här flera låtar (March into the sea, Missed the boat, Little motel, Spitting venom) som skulle platsa på en personlig Greatest hits-skiva, men de sämre spåren ligger också en bit under den höga lägstaribba som Isaac har skämt bort oss med. Bandet har dock mycket gratis tack vare Isaacs fantastiska röst och hans ständigt relevanta textförfattande. Egentligen är det inte så mycket som skiljer en väldigt bra skiva från ett sant mästerverk och hade man gallrat bort ett par ganska ointressanta låtar hade man varit tämligen nära ett mästerverk.

Modest Mouse - Little motel (Zshare)
Modest Mouse - Missed the boat (Zshare)

6 Comments:

Blogger BK Templet said...

Kan väl i stort sett hålla med. Att Modest skulla ha sålt sig är väl ungefär lika fånigt som pitchfork-begreppet "Marrdest Mouse". Skivan tillhör inte Modest starkaste, placerar sig någonstans i mitten av diskografin. "Spitting Venom", "Little Motel" och "Parting Of The Sensory" är trots allt några av årets bästa låtar. Men Isaac borde aldrig spelat in "Florida" (ännu mindre lagt med den på skivan)och han borde valt bort några andra låtar som tyvärr sänker skivans helhet.

25 februari 2007 kl. 14:31  
Anonymous Anonym said...

Vi har helt klart olika smak när det gäller Modest Mouse. "March into the sea" är nog en av deras sämre låtar.

Har lyssnat in mig mer på skivan nu sen inlägget skrevs, och "Florida" är väl inte favoritlåten, men jag gillar den starkt ändå. Allra bäst är nog "Parting Of The Sensory", den känns som en riktig Modest Mouse-dänga enligt klassiskt snitt.

Instrumentellt är den här skivan än av deras bättre, i alla fall. Det är den enda slutsatsen jag kommit till än så länge.

Till frågan: vart, eller snarare varför, har de sålt sig? Jag förstår inte vad folk pratar om.

25 februari 2007 kl. 17:18  
Blogger Johan said...

andreas: Det hela började väl när de fick en hit med "Float on" och nådde ut till en bredare publik. Sedan spelades de i OC och sedan gjorde de även ett framträdande i samma serie. Det stack väl i ögonen på "fansen", antar jag.

25 februari 2007 kl. 17:52  
Blogger BK Templet said...

Ja, och det handlar väl om hela produktionen av "Good News.." som är betydligt mer ambitiös och polerad än tidigare verk. Har också läst om folk som hävdat att Isaac inför den skivan trappade ner på drognyttjandet, efter det skrevs inte längre lika experimentella och flippade låtar/texter, påstods det. Något jag själv förhåller mig tveksam till.

25 februari 2007 kl. 19:10  
Anonymous Anonym said...

Djävulen! Spitting Venom är ju som att bli överkörd av tåget. Vilken jävla rökare!

4 mars 2007 kl. 14:26  
Anonymous Anonym said...

Min recension av We Were Dead Before The Ship Even Sank kommer upp på Musiklandet inom kort. Den är färdigskriven och klar och ligger i publicerings-kö.

www.musiklandet.se

10 mars 2007 kl. 13:12  

Skicka en kommentar

<< Home