måndag, mars 05, 2007

At Swim Two Birds

Ensamma, luggslitna och hjärtbrustna män med gitarrer. Jag hade definitivt fått nog av dessa förutsägbara och tråkiga karlar. Trodde jag i alla fall, tills jag fick höra Robert Quigley's soloprojekt At Swim Two Birds. Quigley är i vanliga fall en av två bittra män i duon The Montgolfier Brothers från Manchester och hans nya skiva "Returning to the Scene of the Crime..." är ingen solskenshistoria. Hans berättelser är i regel olyckliga och alkhoholdränkta, en bitterhet vi kan känna igen från Arab Strap, Smog, Tindersticks och kanske David Eugene Edwards. Musiken är kall, ren och gitarrdominerad, men känns för den skull aldrig särskilt tråkig. Råkar du för tillfället känna dig onödigt hängig och vresig? Känner du att du behöver lyssna på en kille som ligger brunare till än dig? Då föreslår jag att du bekantar dig med At Swim Two Birds.

At Swim Two Birds - In Bed With Your Best Friend (Zshare)
At Swim Two Birds - Down By the Stream (Zshare)

4 Comments:

Blogger Niklas said...

Sitter på jobbet och kan inte lyssna, men det här verkar ändå otroligt lovande. Montgolfier Brothers är ju fantastiska. Någon aning om var man kan köpa skivan?

6 mars 2007 kl. 12:07  
Blogger BK Templet said...

Niklas: Jag har ännu inte lyssnat in mig på Montgolfier Brothers men ska definitivt göra det. Vilken av de tre skivorna tycker du är bäst? At Swim two birdsskivan går att köpa från Amazon.co.uk och Darla.com.

6 mars 2007 kl. 14:06  
Blogger Niklas said...

De två första Montgolfier-skivorna är mästerliga, så jag skulle nog börja med någon av dem. "Seventeen Stars" eller "The World Is Flat" alltså. Titelspåret på den sistnämnda är nog deras bästa låt, för övrigt.

7 mars 2007 kl. 08:58  
Blogger BK Templet said...

Ok, Tack! Då skall jag genast göra min läxa, det här verkar intressant.

7 mars 2007 kl. 23:14  

Skicka en kommentar

<< Home