fredag, mars 23, 2007

Maher Shalal Hash Baz

Det borde ha skrivits om Maher Shalal Hash Baz nya skiva "L'Autre Cap" för längesen men jag måste medge att jag varit lite slarvig med lyssnandet. Tori Kudo, som leder orkestern har tillsammans med bl.a. sin fru och vänner släppt flertalet skivor sen början av nittiotalet. När man läser om Maher Shalal Hash Baz (en fras som lär vara taget ur någon av bibelns berättelser) stöter man för det mesta på beskrivningar som "naivism", "neo-psychadelia" och "improvisatorisk jazz". Beteckningar som förmodligen hade skrämt bort mig om jag inte tidigare hört Maher. Oavsett hur klyschig jag nu än låter så gör Maher Shalal Hash Baz otroligt anspråkslös och charmig musik. Orkesterns ganska otajta arrangemang i kombination med den anspråkslösa sången och de utflippade texterna skapar en stämning som är svår att värja sig mot. Likt tidigare skivor finns det dock ganska många improvisationsstycken som kanske inte alltid är jättebriljanta, men det vore väl nästan märkligt om samtliga av skivans 27 spår höll måttet. När Maher Shalal Hash Baz besökte "Festival of Experimental Musics" i Olympia spelade de in skivan för ständigt pålitliga K Records.

Maher Shalal Hash Baz - How Long Will You Forget Me? (Zshare)
Maher Shalal Hash Baz - Eve, Mary ,and Juliette (Zshare)