torsdag, mars 29, 2007

Múm - Hlaupanotan Sessions

Releasedatumet för islänningarna Múm's nya album har omgärdats av spekulationer. Vissa gör gällande att den kommer att släppas på Fat Cat i maj, andra menar att det dröjer ända tills hösten innan vi får smaka Múm's electronica-karameller igen. Sedan en tid tillbaka finns live-inspelningar av material från vad som sägs vara den kommande skivan. Det rör sig om åtta spår, som tyvärr imponerar mig måttligt. Albumen "Yesterday was dramatic - today is ok" och "Finally We Are No One" ligger mig varmt om hjärtat, kanske främst för att de bär på en mystisk och experimentell stämning, en stämning som jag delvis tyckte gick förlorad på senaste fullängdaren "Summer Make Good". Stämningen lyser också i "Hlaupanotan Sessions" med sin frånvaro, kanske blir frånvaron ännu större nu till följd av sångerskan Kristín Valtýsdóttirs avhopp. Múm's tidigare mysticism har istället bytts ut mot ett mer storslaget sound, och tyvärr är det oundvikligt att inte påminnas om den snygga, men ytliga packetering som präglar landsmännen Sigur Rós musik. Synd tycker jag, men det finns fortfarande en styrka i Múm's låtar. Jag bifogar det enligt min mening starkaste spåret.

Múm - Go Go Smear the Poison Ivy, Let Your Crooked Hands be Holy (Zshare)