tisdag, mars 06, 2007

Pickin' on Modest Mouse

Modest Mouse har ju återigen varit på tapeten i och med att deras nya album läckt ut på nätet. För några veckor sedan sprang jag på ett band som kallar sig för Iron Horse, ett amerikanskt bluegrassband som roat sig med att spela in en tributeskiva till Isaac Brock & co. Till deras försvar ska sägas att låtvalen faktiskt är väldigt bra, bland annat gör man covers på "Float on", "Ocean breathes salty", "Trailer Trash", "World at large" och "Polar Opposites". Därmed visar man prov på god smak, men när det kommer till själva genomförandet är det däremot avsevärt sämre. Eller jag ska inte vara sådan, om man gillar galna banjogitarrer, countryfalsetter och breda dialekter från den amerikanska södern så kan det här mycket väl vara grejen. Anledningen till att jag skriver om skivan är dock inte på grund av dess kvalitet utan snarare för att den är ganska underhållande. Samtidigt skär det i hjärtat att höra hur de misshandlar några av mina favoritlåtar, men de som hävdar att Modest Mouse sålde sin själ när de släppte "Float on" bör i alla fall glädjas åt att det inte lät på följande vis:

Iron Horse - Float on (Zshare)

Och man vet knappt om man ska skratta eller gråta över den här tolkningen av "3rd planet".

Iron Horse - 3rd planet

1 Comments:

Blogger BK Templet said...

Yeeeehaaa! Jag kan inte få bort bilden av den banjospelande redneck-ungen i "sista färden" som backar upp Isaac Brock på scen. Bredvid dansar lyckliga men tandlösa hillbillies i hängselbyxor.

6 mars 2007 kl. 13:57  

Skicka en kommentar

<< Home