måndag, mars 12, 2007

Vitesse

Ibland ramlar man över band som man redan "borde" vara bekant med, men som av någon outgrundlig anledning har blivit förbisedda. Chicagoduon Vitesse spelar elektronisk pop i sann Magnetic Fields-anda och hade mycket väl kunnat vara ett av mina favoritband om jag bara upptäckt dem några år tidigare. År 2000 släppte de ifrån sig den mycket angenäma skivan "Chelsea 27099", som har gått på högvarv de senaste dagarna. Soundet påminner stundtals om Field Mice, ibland om Joy Division, men allra mest frekvent om tidigare nämnda Magnetic Fields (i dess mer electropoppiga stunder). Skivans stora nackdel är det horribla omslaget, som jag väljer att bespara er då jag bedömer det olämpligt att länka till bilder på halvnakna småflickor. Då jag inte hittat några bilder på bandmedlemmarna får ni hålla till godo med två mp3-låtar, framförallt "Swinging bachelor pad" rekommenderas varmt. Om man är nere med Sarah Records kanske "Philosophy or forgetfulness" kan falla bättre i smaken, men båda låtarna är väl värda att offra några minuter på.

Vitesse - Swinging bachelor pad (Zshare)
Vitesse - Philosophy or forgetfulness (Zshare)