lördag, mars 10, 2007

We Can Create

För ett tag sedan skrev jag om Maps Ep ”Start Something”, en Ep jag sedan dess lyssnat flitigt på. James, vars efternamn förblir okänt, kommer från Northampton och han jämförs ofta, om än något felaktigt, med en av mina absoluta favoriter: khonnor. Visst, båda pojkarna är unga, laptopen är deras studio och de gör båda någon form av drömsk elektropop. Där slutar dock likheterna. Snarare påminner Maps mig om The Postal Service, Styrofoam och framförallt Her Space Holiday. Samma typ av väsande sång som den sistnämnde, dock med poppigare melodier och betydligt mycket mindre samplingsbetonat.

Maps kommande skiva på Mute Records kommer att heta ”We Can Create” och på den finns flera spår från Ep:n med. Mitt första intryck är att Ep-spåren är betydligt mycket bättre än de nya låtarna och ”Lost My Soul” är fortfarande det individuellt starkaste stycket jag hört från Maps. Känslan av en jämntjock, polerad ljudmassa, stundtals något för välproducerad för min smak är tyvärr oundviklig och ”We Can Create” blir i längden lite smått tröttsam. Förhoppningsvis beror den känslan på att jag lyssnat för lite och vem vet, kanske växer skivan ju mer tid jag ger den. Nåväl, lyssna på ett par utstickare från skivan. "Elouise" har lyckligtvis ingenting alls med Arvingarna att göra.

Maps - Lost My Soul (Zshare)
Maps - Elouise (Zshare)

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Sådär. Nu finns min recension av "We Were Dead Before The Ship Even Sank" uppe.

12 mars 2007 kl. 21:48  
Blogger BK Templet said...

Spännande! ska bli intressant att läsa den.

13 mars 2007 kl. 13:39  

Skicka en kommentar

<< Home