fredag, mars 09, 2007

Windmill

Håll era hästar! Det ligger inte i min natur att skrika mig hes, vifta med armarna och hoppa upp och ner och gärna gråta en skvätt också. Men nu är det nära nog. Smått extatisk är min inställning till Windmills debut "Puddle city racing lights" och jag vet inte om det har att göra med de rastlösa drag som kommer upp inom en när man isolerat sig och har B-uppsatsskrivkramp eller om det helt enkelt kan vara så att detta album är så pass bra att det förtjänar mina känsloyttringar. Åtminstone griper de hjärtskärande melodierna tag i mig och de stegrande pompösa arrangemangen fyller mina ca 19 kvadrat med värme.

Matthew Dillon sjunger i ett falsettläge som i det närmaste påminner om Neil Youngs i "After the goldrush" (låten), så där skirt högt i ton hela tiden att man nästan börjar tänka på påfrestande barn (alternativt Cartman i Southpark). Dock balanserar han ständigt skickligt på sin lina och när det precis håller på att bli lite för mycket åt det ena eller andra hållet lugnar han ner sig. Det låter som Flaming lips minus flams och trams, Mercury rev minus äckligt höga pretentioner och i viss mån även små små spår av Grandaddy minus elektronik. Lyssna på inledande "Tokyo moon" och se om ni blir lika begeistrade som jag. Albumet släpps på Melodic i april.


Kika som vanligt in på myspace där det även finns något så vansinnigt originellt som en "Love will tear us apart"-cover.

6 Comments:

Blogger Johan said...

Av beskrivningen låter det sannerligen inte dumt, ska lyssna direkt när jag kommer hem från skolan.

9 mars 2007 kl. 15:09  
Blogger BK Templet said...

Ja, vad ska man säga. Tokyo Moon är ju ren och skär popmagi! Tack Oskar, nu ska jag lyssna in mig på hela skivan.

Hur går det med uppsatsen förresten?!

9 mars 2007 kl. 16:28  
Blogger oskar. said...

Jag känner att jag inte riktigt vill prata om det. Jag återkommer med svar imorgon...

9 mars 2007 kl. 16:53  
Anonymous Anonym said...

Lite kul att vi bloggade om Windmill nästan samtidigt. Visst är det bra. Kan bli stort i år. Cartman i Southpark var en kul liknelse!

9 mars 2007 kl. 22:38  
Blogger BK Templet said...

Dina känsloyttringar är definitivt befogade. Det här är en riktigt, riktigt stark skiva...

12 mars 2007 kl. 09:25  
Anonymous Anonym said...

Jo du- detta var finfint! Som vi konstaterade så fanns ju inget av det du rekommenderade på den värdelösa hubben. Tackolov för myspace! Natten från katten.

17 mars 2007 kl. 01:45  

Skicka en kommentar

<< Home