lördag, april 07, 2007

2007 års bästa album - första kvartalet

Så har ett drygt kvartal av 2007 förflutit och det har blivit dags för oss på bunnyrabbits att fastställa våra kvartalslistor. Det har varit en intressant tid med många fina släpp och vi ser fram emot ett fortsatt spännande musikår. Vi har valt att utse de fem bästa albumen vi hittills lyssnat på i år. Som synes är Windmill sammantaget den stora vinnaren med sitt underbara album "Puddle City Racing Lights". Den som ännu inte kollat in Windmill borde definitivt göra det. Glad Påsk!

Niklas:
1. Arcade Fire - Neon Bible
2. Radical Face - Ghost
3. Windmill - Puddle City Racing Lights
4. hollAnd - The Paris Hilton Mujahideen
5. The Twilight Sad - Fourteen Autumns And Fifteen Winters

Oskar:
1. Windmill - Puddle City Racing Lights
2. The Good, the Bad & the Queen - S/t
3. Arcade fire - Neon Bible
4. Pole - Steingarten
5. Panda Bear - Person Pitch

Johan:
1. Windmill - Puddle City Racing Lights
2. Modest Mouse - We Were Dead Before the Ship Even Sank
3. Andrew Bird - Armchair Apocrypha
4. Seabear - The Ghost That Carried Us Away
5. Blonde Redhead - 23

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej!
Bra listor av alla tre!

Eftersom åtminstone Niklas och Oskar verkar gilla Arcade Fire så kanske ni skulle vara intresserade av min Arcade Fire-blogg:
http://yol.blogg.se/

Kommentera gärna om ni får lust! :)

/ YoL

7 april 2007 kl. 22:53  
Anonymous Anonym said...

var får ni tag i windmill och seabear? jag hittar inte dom nånstans! :( seabear är helt underbara så jag skulle vara tacksam om ni har nåt tips på var jag får tag i skivan. knappt google verkar ha hört talas om dom...

8 april 2007 kl. 14:23  
Blogger Johan said...

Windmill går att förbeställa på Dotshop, den släpps om två veckor. Seabear-skivan släpps om en månad och kommer säkerligen också att kunna beställas via Dotshop då de distribuerar Morrs skivor i Sverige. Om du undrar var man kan ladda ner dem så finns de väl lite överallt, bland annat på Oink sedan en tid tillbaka.

8 april 2007 kl. 14:50  
Anonymous Anonym said...

det går ju inte att bli medlem på oink... ingen annanstans man kan få tag i den, utan att köpa? vill se om jag gillar den först...

9 april 2007 kl. 18:56  
Blogger BK Templet said...

anonyma herre: skicka ett mail till mig, niklas.hedman(At)gmail.com , så kan vi se vad vi kan göra.

10 april 2007 kl. 08:45  
Blogger BK Templet said...

förlåt, varför föutsatte jag att du är en herre? nåväl, anonyma dam eller herre.

10 april 2007 kl. 08:47  
Blogger Anders said...

Bra listor allesammans. Nyupptäckta Windmill imponerar, iaf. av det lilla jag hört. Skulle dock ha viljat sett Panda Bears nya lite högre upp. Kanske det bästa hittils i år.

11 april 2007 kl. 19:10  
Blogger BK Templet said...

anders: jag håller med dig. Panda Bear kommer nog på sjätte plats på min lista. vid närmare eftertanke är den nog iofs nästan starkare än både hollAnd och Twilight Sad. Jag skulle inte bli förvånad om den framöver lyckades klättra några steg till!

11 april 2007 kl. 20:27  
Blogger Olle said...

Måste kolla upp Windmill, har inte hört namnet förrän nu. Kul att Arcade Fire är med, men var är Säkert!, The Shins, Of Montreal och !!! bland andra?

Panda Bear har jag aldrig förstått mig på.

12 april 2007 kl. 22:50  
Blogger oskar. said...

olle:
Windmill bör du kolla upp med raketfart, efter det behöver du inte undra varför de andra är frånvarande. jag talar naturligtvis bara för mig själv men Säkert! är trevlig bakgrundsradiomusik och bör hållas just där, The Shins har jag aldrig haft mycket för, Of Montreals album är förvisso småtrevligt på sina håll men alltför ojämnt och så måste jag villigt medge att jag inte gett !!! en ärlig chans i år.

13 april 2007 kl. 10:00  
Anonymous Anonym said...

Håller med Olle om att listan var konstig. Var är Vapnet, The Ark, Timbuktu och Andreas Johnson bland andra?

Och hur kan man gilla Modest Mouse? Han bara skriker ju en massa.

13 april 2007 kl. 13:22  
Blogger BK Templet said...

Olle: I stort sett talar Oskar också för mig.

Säkert! avfärdade jag så fort jag hört "Vi kommer att dö samtidigt". Det bör tilläggas att jag inte heller alls gillar Hello Saferide.

The Shins är ett band som ligger mig varmt om hjärtat, men "Wincing The Night Away" når inte alls upp till den nivå vi blev bortskämda med i och med "Chutes Too Narrow". Visserligen finns ett par, tre riktigt starka spår.

Of Montreal har aldrig i sin helhet tilltalat mig och !!! känns för min del som väldigt daterad musik.

Beträffande Panda Bear så borde du ge honom lite tid. Person Pitch är en riktigt fin skiva. Likaså Young Prayer.

börje: jag utgår från att du driver med oss!

13 april 2007 kl. 14:18  

Skicka en kommentar

<< Home