torsdag, april 19, 2007

Accelerator 2007

Den illa komponerade bilden ovan föreställer Isaac Brock från Modest Mouse och knäpptes av min gode medskribent Johan för tre år sedan på Acceleratorfestivalen i Göteborg. Bredvid honom stod jag, ganska nervös och förväntansfull. Det var nämligen första gången vi fick chansen att se en av våra husgudar i livs levande person. Intrycket vi fick av Isaac var smått vresigt och oengagerat - det låg rent av en släng passive-aggressive-tendens över Brock's persona. Föga förvånande kanske, men till följd av de stora ljudproblem bandet hade under konserten var Isaacs humör mer än befogat. Ungefär hälften in i konserten och hälften in i fenomenala "The Ocean Breathes Salty" lossnade dock ljudproblemen smått och våra höga förväntningar blev i alla fall till viss del tillfredsställda. Jag finner knappt ord för att beskriva den eufori som rusar genom min kropp när jag ser att Modest återigen är bokade till acceleratorfestivalen. Inte nog med det, man presenterar dessutom namn som Interpol, TV On the Radio, Junior Boys och Electrelane! Herregud, sommarens festival som går av stapeln 29-30 Juni i Stockholm (28 Juni i Göteborg) kan bli precis hur bra som helst! Färdiga artister är än så länge:

Stockholm:
Bright Eyes (US)
Brightblack Morning Light (US)
Cansei De Ser Sexy (BRA)
Danielson (US)
Digitalism (DE)
Electrelane (UK)
Frida Hyvönen (SWE)
Gruff Rhys (UK)
Interpol (US)
Isis (US)
Jamie T (UK)
Jens Lekman (SWE)
José González (SWE)
Junior Boys (CAN)
Maps (US)
Menomena (US)
Modest Mouse (US)
O'Death (US)
Peter Bjorn and John (SWE)
Rufus Wainwright (US)
Studio (SWE)
Taken By Trees (SWE)
The Gossip (US)
The Hold Steady (US)
The Long Blondes (UK)
The Maccabees (UK)
The Presets (AUS)
The Sea and Cake (US)
Tokyo Police Club (CAN)
TV On The Radio (US)

Göteborg:
Bright Eyes (US)
Danielson (US)
Jamie T (UK)
José Gonzaléz (SWE)
Junior Boys (CAN)
Modest Mouse (US)
O’Death (US)

Modest Mouse - Little Motel (Zshare)
Modest Mouse - Missed the Boat (Zshare)

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tråkigt att alla bra band kommer till Stockholm...Men jag får kanske nöja mig med Bright Eyes:( Och trösta mig med Way Out West.

19 april 2007 kl. 20:29  
Blogger oskar. said...

Och lägg därtill att Windmill spelar på Fritz corner den 30:e. Står dock inget på deras hemsida men infon har funnits ett tag på Windmills myspace. Samt att Blonde redhead spelar på samma ställe den 26:e... Hej och hå!

20 april 2007 kl. 09:51  
Blogger BK Templet said...

anna: ja, det borde definitivt vara fler bokningar på gång till göteborg! men du får ju iaf modest mouse och junior boys? det är väl något gråta glädjetårar över?!

oskar: yeeeehaaaa! två måsten näst intill!

20 april 2007 kl. 10:18  
Anonymous Anonym said...

Ser riktigt lovande ut. De kommer att äta upp den där sunkiga p&l-festivalen i ett nafs.

20 april 2007 kl. 11:00  
Anonymous Anonym said...

Ser onekligen riktigt intressant ut. Frågan är om den kan komma upp i samma klass som Ung Kraft i Huskvarna Folkets park 2000.

21 april 2007 kl. 08:40  
Blogger BK Templet said...

rambo: hahaha, nej det har jag verkligen svårt att tänka mig!

21 april 2007 kl. 11:40  

Skicka en kommentar

<< Home