onsdag, april 04, 2007

Aldrig Bortglömd

I oktober 2003 skedde något som berörde mig och många andra musikintresserade djupt. En av vår tids största låtskrivare, Elliott Smith, höggs ihjäl genom flertalet knivhugg i bröstet. Troligtvis var det Elliott själv som placerade kniven i sin kropp. Det var första gången jag mådde uppriktigt dåligt av att en person som jag egentligen inte har någon personlig relation till (undantaget relationen till hans musik) lämnade livet. Jag återkommer ständigt till Elliott's skivor och jag har svårt att tro att hans musik någonsin skulle sluta spelas eller sluta beröra mig.

I början av Maj i år kommer "New Moon" att släppas, en dubbelskiva som samlar 24 låtar inspelade från 1995-1997. Det är alltså outgivet material från perioden då Smith gav ut sin självbetitlade debut och "Either/Or". Låtarna är i regel avskalade med endast Elliotts röst och hans fantastiska gitarrspelande i relativt omixade versioner. Som vanligt när det kommer till Elliott Smith är det bra material rakt igenom och höjdpunkterna "Riot Coming" och "Miss Misery" (som också dyker upp i filmen Good Will Hunting) skulle ha platsat på vilken av hans skivor som helst. Jag rekommenderar alla varmt att lyssna på New Moon.
Elliott, vi saknar dig så.

Besök den utmärkta fansidan, Sweet Adeline och skivbolaget Kill Rock Stars.

Elliott Smith - Riot Coming (Zshare)
Elliott Smith - Miss Misery (Zshare)

2 Comments:

Blogger Tatti said...

Av någon märklig anledning slutade jag köpa hans skivor efter Either Or, den är lätt bäst. Såg honom i Sthlm 1997 och det var skitbra. Den här kommer jag lätt att skaffa.

4 april 2007 kl. 12:45  
Blogger BK Templet said...

Oj, då borde du verkligen kolla in XO, den är lika bra, om inte snäppet vassare än Either/or, som ofta rankas som hans starkaste alster. Jag önskar att jag hade fått chansen att se honom spela live.

4 april 2007 kl. 14:14  

Skicka en kommentar

<< Home