fredag, april 13, 2007

Apparat - Walls

Att blanda stråkar med en elektronisk ljudbild är kanske något av det mest effektiva man kan göra för att charma min högra hjärnhalva. Min fascination för detta fenomen startade i och med att jag hörde Björks Homogenic och man kan säga att denna fäbless hållt sig kvar. Dock var det inte bara därför jag fastnade för Apparat och Ellen Alliens samarbete Orchestra of bubbles från ifjol men en bidragande faktor till varför jag håller albumet som ett av 2006 års bättre.

Men nu heter det inte 2006 längre utan 2007, Apparat är tillbaka med ny skiva, den elektroniska grunden finns kvar och till min stora förtjusning så även stråkarna. Walls, som detta alster heter, är dock en minst sagt spretig historia och lämnar inget jämntjockt intryck utan fungerar kanske bäst om man så att säga plockar russinen ur kakan. De instrumentala delarna bygger en bra grund men jag blir lite besvärad över att Sascha Ring (som han egentligen heter) inte tar ut svängarna mer än vad han gör. Missförstå mig rätt när jag säger att det låter bra men uddlöst. Influenserna haglar tätt, spretar åt alla håll och albumet blir lite av ett kollage: Birds och Arcadia doftar Junior boys, Fractales pt.2 andas Sigúr ros och Headup mynnar ut i ett M83-crescendo. Walls blir alltså ännu en källa för lite klassikt namedroppande och i princip kan man ju säga att den redan där fyller sitt syfte påfallande väl. Släpps 28 maj på Shitkatapult.

Apparat - Fractales pt.1 (zShare)
myspace.

2 Comments:

Blogger BK Templet said...

Håller med, den är emellanåt riktigt fin. Kanske växer den ytterligare.

13 april 2007 kl. 14:22  
Anonymous Anonym said...

Vill ha. Nu.

13 april 2007 kl. 19:25  

Skicka en kommentar

<< Home