måndag, april 02, 2007

Beat Radio

Den senaste veckan har jag mest lyssnat på gamla favoriter - beprövade kort som Microphones, Final Fantasy och Mystic Chords of Memory. Släppen med The National's och Bright Eyes nya skivor lämnade ifrån sig en besviken och aningen bitter eftersmak i min mun. En artist har dock upptäckts - som trots att skivan gavs ut förra året lyckats undgå mina allseende ögon. Beat Radio består av fyra NY-ynglingar som tycks ha blivit uppfostrade i Built To Spill's och DCFC's indieskola. Med sin charmiga do-it-yourself-indie har de med mp3-albumet "The Great Big Sea" varit ett utmärkt sällskap då jag i solsken traskat över stadens gator och torg. Melodierna är enkla, och sångaren Brian Sendrowitz's texter är emellanåt snudd på fåniga i sina ständiga rim-ambitioner. Men popmusik behöver inte alltid vara särskilt komplex för att fylla en funktion. Soldränkta vårdagar likt den gångna veckans kan det räcka alldeles utmärkt med enkelheter som Beat Radio's "Everything Is Temporary":

I wanted to hold you, there by the old hotel,
When I'm not with you, I'm just an empty shell.

Musik som förmodligen kommer att spela en högst tillfällig roll i min iPod, men som för tillfället känns väldigt tillfredsställande. Att herrarna dessutom låter dig ladda ner hela skivan gratis gör inte saken sämre. En ny Ep håller på att spelas in, "Safe Inside the Sound". På hemsidan kan du ladda ner en låt från den och hela fjolårets album i zip-format.

Beat Radio - Everything Is Temporary (save target as...)
Beat Radio - Treetops (save target as...)
Beat Radio - A Million Miles (save target as...)