onsdag, april 18, 2007

Candy Bars

Uppenbarligen befolkas den amerikanska delstaten Florida inte enbart av exilkubaner och Tom Pettys föräldrar. I den lilla staden Tampa huserar även den psykadeliska pop-trion "Candy Bars" som förra året släppte albumet "On Cutting Ti-Gers in Half and Understanding Narravation", vilket jag nyligen upptäckt och därefter knappt kunnat släppa taget om.

Grunden i låtarna är i princip densamma; en trumtakt i kombination med flitigt distade akustiska gitarrer samt Daniel Martinez viskande sång. I början tyckte jag att det lät ganska jämntjockt, men efter ett antal lyssningar utmejslar sig väldigt fina och starka melodier som egentligen inte påminner särskilt mycket om varandra. Den gemensamma nämnaren för de allra flesta låtarna är helt enkelt att de är väldigt bra. Utan att överdriva är det här en av de mest intressanta skivorna som kommit i min väg på ett bra tag. Och den innehåller även stråkar och klaviatur som jag bara inte lade märke till i början. Fråga mig inte varför utan lyssna på de bifogade låtarna istället. Om man lyssnar noga kan man hitta likheter med Sparklehorse och Mercury Rev, men de är ändå inte alltför påtagliga.

Candy Bars - Lovesong lake (Zshare)
Candy Bars - Works cited (Zshare)