torsdag, april 12, 2007

Det snurrar i min skalle

Familjen behöver jag väl knappast presentera. Detta elektroniska enmansprojekt på skånska har vunnit landstycken i de flesta väderstreck det senaste året med ett minsta sagt aktivt turnerande, tror att han spelat här i uppsala fyra-fem gånger redan (och gör det igen den sista). Jag har väntat på den här debuten några månader nu och när den väl har kommit så kan jag inte annat än kapitulera, dock bjuder jag på lite motstånd innan jag får för mig att kalla det teknisk knockout. Att göra musik på svenska är alltid en balansgång: ibland faller det platt och ibland står det pall, Familjen lyckas med både och.

Några utav de bättre låtarna på albumet har vi hört innan och de som inte riktigt håller måttet förlorar sin charm på grund av enerverande textrader. I Vad du vill låter det "Det var hundra mot en och alla mot mig/ Du kan kalla det knas ja jag var rätt paj" och tyvärr så köper jag inte sådant. Dock ska man inte hänga upp sig vid de få negativa momenten när det finns låtar som ypperligen lyckas göra potent elektronisk pop på svenska. Och det har vi ju saknat. Nu händer det igen, Första sista och Kom säger dom är alla tre tillfredsställande i sin drivande kantighet men bäst är fortfarande 2006-favoriten Ivanhoe och Rebecka som här dyker upp i den omdöpta hårdare versionen Det snurrar i min skalle, debuten med samma namn är släppt på Adrian records/Hybris.

Familjen - Kom säger dom (zShare)
myspace.