torsdag, april 26, 2007

I'll sleep through the rest of my days

Först i veckan har jag haft tid och utrymme för Joanna Newsom's nya Ep: Joanna Newsom & The YS Street Band, som i vanlig ordning är släppt på Drag City. De tre spåren "Colleen", "Clam, Crab, Cockle, Cowrie" och "Cosmia (i ny version) klockar tillsammans in på 24,1 minuter. Det är ungefär exakt lika lång tid som det tar för mig att cykla till jobbet. Och på 24,1 minuter har Joanna Newsom räddat min dag. Starkast av de tre spåren är Cosmia, det otroliga avslutningsspåret från fjolårets "YS", som ges i ny och längre version. Balladen "Clam, Crab, Cockle, Cowrie" är stillsam och vacker. "Inledande "Colleen" är bland det folkigaste jag hört från Newsom, vilket i något avseende borde skrämma bort mig. Men jag kan inte ogilla något som Newsom spottar ur sig - allt är höljt i någon slags sagoliknande dimma och hennes gåtfulla texter gör det svårt för mig att inte drömma mig bort. Joanna Newsom är sorgligt nog en av få kvinnliga artister som lyckas vinna mitt hjärta om och om igen. Kanske för att hon vägrar vara den söta, skönsjungande singersongwriter-flickan vid pianot, något som allt för många andra redan är upptagna med. Joanna Newsom levererar berättelser med passion, lidelse och karaktär. Det har sagts att man antingen älskar eller hatar Joannas säregna röst. Och för den som vill att kvinnliga singersongwriters skall låta som Anna Ternheim torde det senare förhållandet gälla. För min del är det precis tvärtom och jag önskar att fler kvinnor med Newsoms starka karaktär uppenbarar sig på indiescenen. För dem finns onekligen ett tomrum att fylla.

Joanna Newsom - Clam, Crab, Cockle, Cowrie (Zshare)
Joanna Newsom - Cosmia (Zshare)

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

alltså ni har bra sida och allt vad det är bra musik och man fyller måna skivor med nytt och bra men att ladda ner dem är en pina och gå in på zhare helatiden det e så frustrerande!

kommer ni ha ngågon gång så man får bara klicka spara som direkt på sidan?

FET ÖNSKNING

26 april 2007 kl. 19:25  
Anonymous Anonym said...

Instämmer med föregående talare :)

26 april 2007 kl. 21:00  
Blogger BK Templet said...

Tack för att ni läser bunnyrabbits och tack för era synpunkter! Jag håller med er om att zshare är en aning omständigt och det vore en god idé att ordna en direktspelningsfunktion. Tyvärr är vi inte särskilt duktiga html-knackare, men vi borde definitivt försöka kolla upp möjligheterna. Något smidigare blir ju zshare förvisso om ni använder mozilla firefox som webbläsare och öppnar låtarna i nya flikar. På så vis kan ni spela dem utan att starta fler webläsare. Inte något brännhett tips precis, men alltid något. Ha överseende med att zshare blir kvar tills vi hittat en bättre lösning!

26 april 2007 kl. 23:05  
Blogger motherfakka said...

grym mössa!

27 april 2007 kl. 14:15  
Anonymous Anonym said...

okej men skynda er med detdär , det finns ju lite html hjälp.

27 april 2007 kl. 21:19  
Blogger vanishingword said...

wow, now thats a hat.

2 maj 2007 kl. 00:43  

Skicka en kommentar

<< Home