torsdag, april 05, 2007

Intervju: Benoît Pioulard

Med tanke på den stundande storhelgen vill vi passa på att bjuda på ett litet påskägg i förtid: en intervju med en favorit här på Bunny rabbits, nämligen Benoît Pioulard. Håll till godo och glad påsk!

O: Vem är Benoit Pîoulard? Vad gör du när du inte spelar in musik? Hur ser en typisk dag ut i ditt liv?

BP: Han är Thomas Meluch, en tyst pojke med blek hy från mellanvästern i USA, eller vi byter till förstaperson: när jag inte spelar in musik så tänker jag oftast på det och återanvänder och harmoniserar saker i tanken och drar det ofta så långt att det blir näst intill tvångsmässigt. Förutom det så tar jag många promenader och cykelturer, lagar ambitiös mat, läser böcker och löser även korsord i princip dagligen. Jag slutade nyss på universitetet och kommer att flytta snart men just nu har jag den förnämliga chansen att isolera mig lite och jobba på nya projekt.

O: Vad inspirerar dig? Några favoritartister?

BP: I stor bemärkelse får jag den mesta inspirationen från att uppmärksamma och lägga vikt vid hur mina sinnen reagerar på de miljöer jag befinner mig i genom att försöka hålla koll på alla de miljoner tankar som fyller mitt sinne vid ett visst ögonblick. För mig är det till stor vikt att alltid ha med mig ett anteckningsblock och någon inspelningsutrustning eftersom att man, genom att gå tillbaka till vissa ögonblick som verkade meningslösa eller oanvändbara i deras egentliga kontext, senare kan finna nytta i dem om man använder dem på ett vis som man kanske inte tänkt från början. Åtminstone har det fallit sig så för mig. Rent musikaliskt måste jag säga att mina största influenser är Warp:s katalog mellan 1994 och 2000 eftersom ett flertal av mina absoluta favoritalbum gavs ut under just den perioden: Squarepushers Music is rotted one note, Vincent Gallos When, Autechres LP5 och mycket annat. Samt att jag under den tiden så smått började att spela in eget material, dock under mycket obetydelsefulla former.

O: Hur kommer en Benoît Pioulard-låt till och hur går du tillväga när du spelar in?

BP: En låt tar vanligtvis form genom att en framsjungen melodislinga presenterar sig för mig: vid den punkten försöker jag hitta en passande gitarrslinga att matcha den med och arbetar sedan fram texten, strukturen och stommen. När jag väl börjar att spela in har jag oftast en uppsättning texter, en gitarrslinga och en lång lista med idéer av vad som kan fyllas på uppifrån, underifrån eller vid sidan av de centrala delarna. Den listan gallras ut under tiden jag spelar in och efter en eller två veckor så har jag ett färdigt stycke. Hängivenhet och hårt slit är nyckeln då jag bara har koncentrationsförmåga och energi nog för att arbeta på en låt åt gången, annars tenderar jag att misslyckas rejält.

O: Jag läste någonstans att du har studerat litteratur, är detta något som påverkar dig när du skriver texter och vad läser du helst?

BP: Jag har varit en flitig läsare sedan barndomen och att jag började studera litteratur föll sig naturligt. Som jag tidigare nämnde så skriver jag ständigt och oftast när ett frö till en låt planteras så finns det redan många textstycken att pussla med och välja mellan. Skolmiljön har alltid passat och engagerat mig och en del av mina alster har faktiskt sprungit ur fakta och händelser jag samlat ihop där. När det kommer till ren fritidsläsning så får man nog se mig som en beundrare av Borges, Samuel Beckett, Bernard Malamud, Chuck Palahniuk och Jack London men jag är alltid öppen för rekommendationer.

O: Vad tycker du om musikscenen 2007? Du känns som en "genuin artist" så vad tycker du om denna digitala ålder?

BP: Jag är väldigt smickrad över att du känner så även om jag blir lite fundersam över vad en "genuin artist" egentligen är eftersom jag inte direkt känner mig som en sådan. Hur som helst så är jag alldeles för uppsnurrad i mina egna projekt för att ha några värdefulla åsikter om det rådande musikklimatet. Men jag vet med största säkerhet att Fergie måste bort och att produktionen på Gwen Stefanis Wind it up fick mig att se rött, förutom det så håller jag tyst. När det kommer till den mer självständiga delen så är jag förtjust över att det gått så pass bra för Kranky på senaste tiden och jag försöker omfamna de andra labels jag tycker om så som Lo, 12k och Type, alla de förtjänar tusen gånger mer uppmärksamhet och beröm än vad de får i dagsläget.

O: Varifrån fick du ditt alias Benoît Pioulard?

BP: I grund och botten kom det från ingenstans. Pioulard är ett ord som bara dök upp i mitt anteckningsblock en morgon för några år sedan och förnamnet Benoît passade dess franska klang och jag tyckte att de lät bra tillsammans så för enkelhetens skulle behöll jag det.

O: Hur kommer det sig att du bytt label? Varför släpptes Fir på Type? Är ditt samarbete med Kranky över eller var det här bara något temporärt?

BP: Nästa album, när det nu blir klart, kommer att släppas på Kranky, om de nu inte hatar det helt och hållet. När det kommer till Fir så har jag beundrat Type sedan de startade och jag har pratat med John Xela förut när jag skickade demos av de första delarna av Précis till dem. Han verkade till viss del intresserad av albumet men jag skrev på för Kranky så fort jag fick chansen. När T7pe-serien kom till världen tyckte jag att det kunde vara ett bra tillfälle att på något vis ha ett samarbete med dem, så jag skickade dem vad jag trodde kunde vara låtar de skulle intressera sig av och bevisligen så trodde jag helt rätt.

O: Och till sist, vad tycker du om dina "kollegor" på Type?

BP: Jag känner mig nästan lite anspråkslös i deras sällskap. Keith Kenniff har gett ut två ytterst klanderfria skivor hos dem, för att inte tala om Deaf center, Sanso-Xtro eller Xela i egen hög person. Kom att tänka på det: jag tror inte att de släppt något dåligt album hittills, inte ens något mediokert. Om bara alla hade sådan quality control!

Benoît Pioulard - Fir
Benoît Pioulard - Forming at the mouth
Benoît Pioulard - Palimend

3 Comments:

Blogger Johan said...

Jättebra intervju, Oskar!

5 april 2007 kl. 19:45  
Anonymous Anonym said...

Intressanta frågor till en intressant artist. Kudos!

5 april 2007 kl. 23:20  
Blogger BK Templet said...

Mycket fint Oskar. En otroligt bra artist som dessutom verkar riktigt trevlig. Intressant läsning!

11 april 2007 kl. 20:31  

Skicka en kommentar

<< Home