fredag, april 13, 2007

Mixtapes & Cellmates

Mixtapes & Cellmates har med sina två Ep:s för min del blivit en av de mer intressanta akterna på den svenska indiescenen. De har nu besökt norrlands skogar och äntligen spelat in sin efterlängtade, självbetitlade debut. Det rör sig ännu en gång om tonårsångest packeterad i mattor av elektronisk shoegaze där lyssnaren påminns om My Bloody Valentine, m83, Boy In Static, Uzi & Ari och deras svenska soundkonkurrenter ST och The Radio Dept. Låtarna baseras för det mesta kring Robert Svenssons vemodigt vackra sång och de fina gitarrslingorna i kombination med de innovativa och ombytliga trummaskinsarrangemangen skapar en känsla av vinter och saknad. Det knakar och knastrar och vi bjuds stundtals på pianon och akustiska gitarrinslag. Kanske hade jag behövt den här skivan ännu mer i vintras då jag fick nöja mig Ep:n "If There Is Silence Fill It With Longing", men Mixtapes & Cellmates debut tilltalar mig verkligen djupt. Det händer hela tiden saker trots att ljudbilden är dyster och kall och låtmaterialet är jämnbra från första till sista spår. Förmodligen är den tillsammans med ST's "People I Barely Know" en av få svenska skivor som kommer att intressera mig i år.

Mixtapes & Cellmates - Like Something Worth Remembering (Zshare)

Ladda ner låten "Quiet" från skivbolaget Nomethods hemsida. (zip)

Jag kan också varmt rekommendera remix-ep:n av "If There Is Silence, Fill it With Longing", ladda ner den här (zip).

1 Comments:

Blogger BK Templet said...

Nu glömde jag förstås också bort the field-skivan. förlåt.

15 april 2007 kl. 10:57  

Skicka en kommentar

<< Home