lördag, april 21, 2007

"Svårtillgängliga", men fina låtar.

Ibland händer det att man får en skiva i sin hand, lyssnar ett antal gånger och hittar nya favoritlåtar vid snudd på varje genomlyssning. Däremot finns det kanske någon låt som man inte förstår sig på, som man inte tycker passar in i helheten och kanske till och med trycker förbi. Men efter ett tag börjar man inse att den kanske inte är så tokig ändå och lyssnar mer och mer innan man till slut inser att det faktiskt är den bästa låten på skivan och är totalt oförstående inför det faktum att man avfärdat den till en början. Nedan bifogar jag tre låtar som genomgått denna händelseutveckling.

Animal Collectives "Banshee Beat" dömde jag ut som ett sömnpiller, Grandaddys "The final push to the sum" avfärdade jag ursprungligen som "konstig" och Johan Borgerts fantastiska "Var är du ikväll?" tog bara lite längre tid att greppa i konkurrensen med skivans mer lättillgängliga stycken. När jag väl insett dessa låtars storhet kan jag inte tänka mig att vara utan dem, tyvärr har man väl gått miste om ytterligare ett antal fina låtar genom åren bara för att man varit för snabb med att döma ut dem innan de hunnit etsa sig fast.

Johan Borgert - Var är du ikväll? (Zshare)
Animal Collective - Banshee beat (Zshare)
Grandaddy - The final push to the sum (Zshare)

5 Comments:

Blogger tasty said...

jag är glad att ni la ut grandaddy och animal collective iallafall. good shit! tack för det.

21 april 2007 kl. 22:01  
Blogger Johan said...

Om du inte redan har gjort det så tycker jag även att du bör ge Johan Borgert några spelningar, det är en fantastiskt fin låt.

21 april 2007 kl. 23:11  
Blogger Unknown said...

Ja alltså...någonstans är det väl inte helt okej att gilla Johan Borgert, men jag älskar verkligen den låten! (och mycket annat han har gjort!)...

21 april 2007 kl. 23:12  
Blogger Johan said...

Det är klart att det är okej, till och med mer än okej, att gilla Borgert! En av Sveriges mest underskattade artister, enligt min mening.

21 april 2007 kl. 23:49  
Blogger BK Templet said...

It's Not Right, But it's Okay! Det kanske inte resulterar i någon hipster-cred, men Johan Borgert leverar stundom riktigt jävla fina låtar, och han är i sanning en underskattad artist.

22 april 2007 kl. 15:11  

Skicka en kommentar

<< Home