tisdag, maj 15, 2007

The Boats are in the bay

The Sea are The Boats. The Boats are The Sea.
Enligt Music related är det den enda info du behöver om bandet The Sea, som alltså består av samma människor som The Boats och som i mars släppte albumet The Boats are in the bay, vilket får ses som en talande titel. Jag är inte speciellt inlyssnad på The Boats men The Sea rör sig inom samma område: viskande tyst melankoli med stråkinslag och med en sångerska vars röstläge påminner om Beth Gibbons. Albumet har funnits mig tillhanda i lite mer än en månad och mina intryck har varit relativt blandade, under de första genomlyssningarna blev den ett soundtrack till mina axelryck och jag lät den sedan gå i träda. Det är först den senaste veckan jag verkligen haft tid och rätt sinnesstämning för att, så att säga, ro detta album i hamn.

Det kanske mest intressanta med albumet är lagren av ljud de arbetar med och vad de väljer att lägga längst fram, sången ligger långt bak i ljudbilden och fungerar mer som ett instrument medan stråkar och försiktiga trumslag trängs i framkant. Detta skapar en säregen ljudbild som till en början som sagt blir lite påfrestande att tränga igenom men som efter lite umgänge klarnar och som i sin ambientfolk-framtoning påminner om såväl Under byen som Múm.

The Sea - The whole world is sea and sky
(högerklicka, spara som)
The Sea - I enclose a gift (högerklicka, spara som)