torsdag, maj 03, 2007

Dan Deacon


Att vara mer eller mindre vansinnig har väl sina för och nackdelar. Ska man agera föreståndare på ett djursjukhus talar det definitivt emot dig. Heter du däremot Dan Deacon och släpper skivor på Carpark records är allt precis som det ska och prima ballerina, för är det något Dan Deacon verkar bejaka så är det just småvansinne. Förra årets Acorn master bestod till största del av instrumentala alster och fick i sin lekfullhet mig att tänka på barnprogram och arkadspel.

I år är han tillbaka med fullängdaren Spiderman of the rings. Inledande Wooody Wooodpecker består av just en hacke hackspett-sampling ackompanjerad av en speldosa, sakta stigande elektroniska toner och trummor som tillsammans når crescendo på crescendo och till sist tvingas brisera i smatterbandselectronica. Ungefär där befinner jag mig på knä. Tyvärr har inte resten av skivan samma effekt men The crystal cat (finns att ladda hem på hans myspace), Wham city och Trippy skull får mig på bra humör de stunder jag behöver en lekfarbror. Du kan strunta i Tobey Maguire i år, Dan Deacon är en mycket bättre spindelman (att han sen har jävligt crazy glasögon gör ju inte saken sämre).

Dan Deacon - Wooody Wooodpecker (speedyshare)