onsdag, maj 09, 2007

Intervju med Arms.

Ganska nyligen skrev jag om Arms och hans fantastiska EP "Shitty Little Disco". Mannen bakom projektet, Todd Golstein, visade sig vara en mycket sympatisk herre och ställde gladeligen upp på en intervju. Håll till godo!

J: Vem är Arms? Hur och när startade bandet? Vad motiverade dig?

Arms: Arms består i huvudsak av mig, Todd, även om jag har några vänner som då och då får rycka in för att spela instrument som jag inte behärskar. Jag började skriva låtar år 2004 efter en väldigt, väldigt lång period av torka på låtskrivarfronten. Jag ville göra musik som man inte hör någon annanstans, starta mitt eget favoritband helt enkelt.

J: Kan du beskriva en vanlig dag för dig? Jobbar/studerar du vid sidan av musiken?

Arms: Fram till för några veckor sedan jobbade jag i New York, som redigerare på en musikrelaterad hemsida. Nu har jag inte längre något jobb och eftersom jag för tillfället turnerar med mitt andra band, Harlem Shakes, klarar jag tyvärr inte av att ha ett vanligt arbete. Utöver att lyssna på tonvis med musik brukar jag läsa och teckna. Jag gillar även att laga mat.

J: Hur går själva låtskrivandet till?

Arms: Jag har hundratals små sångidéer som aldrig blir "riktiga" sånger så jag arbetar ständigt med att förbättra och avveckla delar av dessa idéer. Det är en väldigt plågsam och frustrerande process, men på något vis klarar sig vissa idéer igenom alla prövningar och plötsligt har jag både spelat in och skrivit text till dem. Låtarna handlar oftast om påhittade situationer.

J: Vilken låt är du mest stolt över?

Arms: Vilken svår fråga! Men jag skulle nog säga "Kids aflame" eftersom den har bakgrundskörer som låter lite som tecknade katter.

J: Du har tidigare delat ut gratiskopior av "Shitty Little Disco EP" via din hemsida. Hur kommer det sig?

Arms: Sedan jag skrev på skivkontraktet med brittiska Melodic Records har jag slutat med det och snart har jag ju ändå ett "riktigt" album. Anledningen till att jag delade ut dem gratis var för att få folks uppmärksamhet. Jag såg det som en investering och hoppades att folk skulle uppskatta musiken och berätta för sina vänner och bekanta om mig. Och det verkar ju ha fungerat, du sitter ju i Sverige och gör en intervju med mig, vilket är helt otroligt.

J: Utöver Arms är du även medlem i "The Harlem Shakes" och "The Sea and the Gulls". Hur hinner du med allting och varför kände du ett behov av att starta ytterligare ett band (Arms)?

Arms: Jag skrev låtar som Arms innan jag blev medlem i något av de andra banden. För tillfället ligger The Sea and Gulls på is eftersom min bandkamrat Leah ska börja studera på en konstskola. Just nu turnerar jag med Harlem Shakes, vilket tar upp det mesta av min tid. Varenda ledig stund ägnar jag åt att läsa, umgås med min flickvän eller att jobba på Arms-låtar.

J: Du spelar in en fullängsskiva just nu. När släpps den?

Arms: Förhoppningsvis till hösten.

J: Du ligger på Melodic, som nyligen släppte den fantastiska Windmill-skivan "Puddle City Racing Lights". När får vi höra ett samarbete mellan er?

Arms: Tro det eller ej, men vi planerar faktiskt att spela in en duett till Melodics nästa julsingel.

Arms - Whirring (högerklicka och "spara som")
Arms - Jon The Escalator (högerklicka och "spara som")
Arms - Shitty little disco (högerklicka och "spara som")

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Har aldrig tidigare lyssnat på Arms, men av låtarna ni länkar till att döma är det väl värt att spana in.

Kul att ni lyckades få en intervju!

10 maj 2007 kl. 08:13  
Blogger Johan said...

Du kommer definitivt inte att ångra dig om du väljer att spana in Arms, Hugo.

10 maj 2007 kl. 09:16  
Blogger BK Templet said...

Bra intervju Johan. Kul att det kommer en fullängdare. Ep:n är ju riktigt vass.

10 maj 2007 kl. 14:12  

Skicka en kommentar

<< Home