onsdag, juni 20, 2007

Helios - Ayres

Keith Kenniff, som ligger bakom det mytologiska epitetet Helios följer i september upp förra årets uppskattade Eingya med en sexspårs-ep. På Ayres får vi dessutom höra Kenniff sjunga, något som för min del var en positiv överraskning eftersom jag alltför ofta slås av hur bra många electronicaskivor kunde blivit om man hade ersatt den där hjärtskärande synthmelodin med en sångröst. Över de sex electronica- och ambientlandskapen sjunger Keith mycket och han sjunger dessutom väldigt bra. Det finns emellertid som vanligt en liten hake och det är att illussionen om det perfekta och rena ibland tycks föra personlighet och karaktär åt sidan. De sex spåren svävar förbi mig då jag gång på gång konstaterar att det rör sig om riktigt vackra saker. I slutändan är det dock nästan bara underbara pianoballaden "Soft Collared Neck" som lyckas upprätthålla både passion och perfektion. Den verkligen griper tag i mig och lämnar ett rörande intryck. Låt för den skull inte bli att lyssna på hela Ayres, där finns låtar som när de tillsammans ligger samlade erbjuder en mycket vacker stämning.

Helios - Soft Collared Neck (högerklicka och spara som)

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Nu gråter ju stackars Keith, han vill inte att hans musik ska spridas så här :((((

20 juni 2007 kl. 13:33  
Anonymous Anonym said...

nej, tycker synd om honom. men å andra sidan har soft collared neck legat uppe på myspace ett bra tag nu, så det var åtminstone det minst onda alternativet. fin ep, mycket fin!

20 juni 2007 kl. 16:51  
Blogger BK Templet said...

Siimä: Förvisso. Men skapar man så fina saker som honom får man räkna med att kidsen delar. Dessutom är karln ju inte Metallica!

Andreas: Min handling är nästan lika oskyldig som att spela av Roxette's "sleeping in my car" på kasettband från radion. Okej, min påse innehåller kanske inte endast rent mjöl... men nästan!

20 juni 2007 kl. 23:22  
Anonymous Anonym said...

Impossible är underskattad!

Grymt bra låt det här, tackar för den!

24 juni 2007 kl. 12:29  

Skicka en kommentar

<< Home