måndag, juni 04, 2007

Montag - Going places

Kanada kan. Det visste vi redan. Montag är kanadick och han kan också. Det hade jag missat fram till nu när han är aktuell med sitt tredje album Going places. Med sig har han några fler av det röda lövets vänner, ett knippe jänkare och ett stycke fransman. Gästlistan blir således i princip lika lång som låtlistan och Montag smyger i faggorna likt en kameleont. Tillsammans med Anthony Gonzales från M83 blir inledande I have sound en mjukt stegrande serenad. Safe in sound med Amy Millan från Stars är sprudlande pop. Final Fantasy-samarbetet Softness, I forgot your name är teatral klagosång i sann Magnetic Fields-anda, vackert och innerligt så det förslår. Bäst är ändå Best boy electric som med sin smårhurtiga framtoning låter som om Joel Gibb bytt ut sina fiolspelande gnomer mot casiospelande färgglada robotar. Kanadapop (om man nu får benämna det så) i dess renaste form alltså.

Montag - Best boy electric (högerklicka, spara som)
Montag - Going places (högerklicka, spara som)

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Riktigt bra! Tack för tipset. Det är inte så ofta man hör om musik från Kanada. Feist är väl enda exemplet jag kommer på just nu...

5 juni 2007 kl. 15:40  
Blogger oskar. said...

Kanada är en strålande musiknation! Förutom nämnda Final fantasy, Stars och Hidden cameras har vi ju även Arcade fire, Destroyer och Junior boys för att nämna några. Gamla uvar som The Band, Leonard Cohen och Neil Young lika så om jag inte missminner mig. Har även för mig att fantastiska Crash test dummies har sitt ursprung i hockeyland (men det behöver vi ju inte tala högt om). Kul att du gillar Montag förresten!

5 juni 2007 kl. 19:53  
Anonymous Anonym said...

Oj, vilken dålig koll jag hade! Leonard Cohen borde jag ju ha tagit i alla fall... Jaja, desto fler bra band att kolla in och lyssna på:) Tack än en gång för tipsen.

5 juni 2007 kl. 20:12  

Skicka en kommentar

<< Home