tisdag, juni 19, 2007

Yeah Yeah Yeahs - Isis EP

New York-trion Yeah Yeah Yeahs hör inte till den typ av band som jag normalt tilltalas av. Diverse källor upplyser om att gruppen spelar garagerock, vilket jag vanligtvis betraktar som oerhört avtändande. Även om jag inte håller med om denna beteckning fullt ut så innehåller den ändå en gnutta sanning, men detta till trots har jag ändå fallit för både den självbetitlade debuten såväl som Fever to tell och i viss mån även Show your bones. Gruppen är nu tillbaka med EP:n Isis, bestående av låtar som spelades in under Fever to tell-turnén, men av någon anledning inte fick ta plats på den senaste fullängdaren.

Efter några genomlyssningar har jag dessvärre en viss förståelse för, om det nu var så, att just dessa låtar valdes bort. Jag vill inte döma ut EP:n som dålig, den är bara lite tam och har en viss avsaknad av bra låtmaterial. Det kanske inte låter så positivt, men Karens röst är alltid behaglig att lyssna till och låtarna är som sagt inte dåliga, bara inte så värst bra heller.

Yeah Yeah Yeahs - 10 x 10 (högerklicka och "spara som")