fredag, juli 06, 2007

Burial - Ghost hardware EP

2007-års 2006-snackis bör väl tämligen vara Burial vars självbetitlade album gav sig ut på kringelkrokar men som slutligen hittade en väg till svenska skivdiskar i slutet av februari. De repetetiva, ofta nattsvarta, dubhymner han presenterade var bästa tänkbara sällskap på slaskfyllda uppsalagator när jag tog mig till skolan under mars månad. Men det är andra tider nu. Uppsala heter Borlänge och skola heter jobb. Burial heter fortfarande samma sak, bara låtarna är nya. Fint sällskap är det sannerligen fortfarande.

Trespårs-ep:n Ghost Hardware dök upp för ungefär en månad sedan och fortsätter där Burial lämnade oss senast. Titelspåret är hypnotiskt med sitt hackiga upplägg och uppstyckade kvinnostämmor medan de resterande två tredjedelarna inte håller samma kvalitet. Om du anser att The Field borde ha lyssnat på Augustus Pablo istället för att spela Wipeout är det här antagligen det enda du behöver lyssna på de kommande veckorna. Om du inte redan gjort det förstås...

Burial - Ghost hardware (snippet)

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag måste nämna broken home från albumet därför att den alltid måste nämnas varhelst det är läge att nämna den. annars är det här mer intressant än bra musik. hela dubstepgrejen känns som den vita bristoltriphopens och den svarta londonjungleens(?) kärleksbarn. den naturliga fortsättningen. men det känns som att vad de än gör, trots kreativa och duktiga akter som burial och skream, så låter det fortfarande alldeles för mycket 90-tal. det är ett sound som mina öron ännu inte är redo att återuppleva. /random ramble

6 juli 2007 kl. 21:00  
Blogger oskar. said...

Håller i mångt och mycket med dina resonemang fast mina öron trivs bra med burials sällskap. Dock är det musik som för min del i princip enbart fungerar i hörlurar, har gjort ett fåtal tappra försök utan men storheten ligger i hörsnäckorna. Så är väl fallet med mycket "intressant" musik men det betyder nödvändigtvis inte att intressant musik inte är bra. Fast nu behöver vi inte dra det längre än så för då sitter både du och jag lyssnar på Dream theater i oktober.

7 juli 2007 kl. 10:29  

Skicka en kommentar

<< Home