torsdag, juli 26, 2007

Take time to wonder in a whirling world

Jag är kluvet inställd till Soft hearted scientists Take time to wonder in a whirling world, emellanåt finner jag den dråplig men om jag tillåter mig själv en gnutta överseende blir den ibland hyfsat bra. Problemet ligger i att den alltför ofta blir löjlig, framförallt texterna tenderar att bli lite för påtagligt hippieromantiska då Nathan Hall sjunger om hur fint det är på landet, om möten på vintergatan, att människor är som droppar i havet och ja, ni fattar principen. Det blir gärna lite hurtigt och som sagt svårt att svälja med hull och hår. Däremot får vi inte glömma att Nathan & co befinner sig i den medelålder musikkritiker har för vana att befinna sig i dagarna i ända och det hela blir lite lättare att handskas med när man gör sig medveten om att det alltså är farbröder man har att göra med. Det blir liksom mer okej att sjunga om hagtorn och larver när man passerat 35 så jag kan alltså inte helt avfärda albumet som bjäfs.

Ett fåtal låtar lyckas sticka ut ur mängden och för min del faller jag som mest pladask när de mjuka forskarna antingen tar i från tårna eller håller tillbaka på krutet. I wanted you och Siberia är rörande vackra kärlekslåtar och tiominutaren The Caterpillar song med sina långsamt stegrande harmonier är midnattsmusik för balkongbruk. Soft hearted scientists kanske inte känns så relevanta 2007 men prova att spela dem för din pappa, han baxnar garanterat. I slutändan har vi alltså en godkänd insats som fungerar utmärkt som barnvakt åt medelåldersmän. Vi säger så.

Soft hearted scientists - I wanted you (högerklicka, spara som)

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag har ju inte hört det här än, men jag fullkomligt älskade den förra skivan som jag upptäckte först i somras-höstas!

28 juli 2007 kl. 18:50  
Anonymous Anonym said...

tips: kolla upp rock plaza central "are we not horses" (2006)

http://www.rockplazacentral.com/

28 juli 2007 kl. 19:22  
Blogger oskar. said...

Samma här, tyckte/tycker också väldigt mycket om första albumet men det här känns lite plattare. Tack för tipset! Ska kollas upp i veckan. Ha det fint!

29 juli 2007 kl. 20:48  
Anonymous Anonym said...

ååh men den här låten! jag känner en omedelbarglädje, värme och kärlek sprida sig i kroppen... men hela albumet håller alltså inte? får kolla upp!

30 juli 2007 kl. 19:04  

Skicka en kommentar

<< Home