tisdag, juli 17, 2007

Zelienople

Idag gjorde jag något jag oftast inte brukar göra, jag gick och handlade på Konsum. Jag vet inte vad det är som gör det men jag har alltid funnit Konsumbutiker smått deprimerande. För det första är medelåldern på personalen avsevärt mycket högre där än i andra butikskedjor och för det andra så är det, fyra gånger av fem, fler personer som jobbar i butiken än vad det är som handlar. Konsum får mig att tänka på ödemark, gnisslande grindar och död vegetation.

Jag vet inte hur mycket Konsum Zelienople haft i åtanke under produktionen av senaste albumet His/Hers men stänk av både ödemark och död vegetation tycker jag mig spåra lite varstans. Ljudbilden är kall, tempot långsamt och de fem låtarna klockar i genomsnitt in på cirka åtta minuter. Zelienople gillar reverb, att dra fingrarna horisontellt över strängarna, sjunga lite lågt någonstans i bakgrunden, noisa ner allt med brus, skaka lite förstrött på kedjor och så gillar de reverb. Förra årets Stone academy lämnade kanske lite mer att önska och tyvärr så står de och trampar på samma ställe, dock uppbackade av Type den här gången. Starkaste spåret Parts are lost påminner om Devendra Banharts A sight to behold och är kanske det mest lättgenomträngliga vi bjuds på denna gång, melodin får där träda fram lite mer och jag tror att resten av låtarna även de skulle ha mått bra av en sådan behandling. Man går lätt vilse i Zelienoples mastodontlåtar men det är kanske det de vill att vi ska göra, deras nedstämdhet är åtminstone helt genomtänkt. Det är mer än man kan säga om Konsums.

Zelienople - Parts are lost (Högerklicka, spara som)
Läs en trevlig intervju här.