måndag, augusti 20, 2007

Angels Of Light - We Are Him

Det ska medges att jag har en del blinda fläckar gällande Michael Giras projekt Angels Of Light och framförallt gällande hans genomslagsband, Swans, som figurerade i noiserockskretsar under åttio- och nittiotalet för att splittras under 1997. Hursomhelst har Angels Of Lights mest rosade verk How I Loved You tagit mig med storm, men också förra fullängdaren The Angels Of Light Sings Other People lämnade med sina små vackra folkballader ett bestående intryck hos mig. Skäl goda nog att utforska hela Gira's katalog alltså, och jag blev naturligtvis väldigt nyfiken när nya skivan We Are Him dök upp för ett par veckor sedan.

Låt er inte luras av det färgglada omslag som pryder We Are Him - när man tittar närmare framträder en väldigt morbid ton, vilken också präglar den musik som döljer sig därinom. Inledande avant garde-spåret Black River Song sätter direkt stämningen med sitt repetetiva, distade basriff och dess omringande spelklockor. Ljudbilden är väldigt skev, oförutsägbar och emellanåt nästan hypnotiserande. I vackra The Man We Left Behind finner vi Gira tillbaks vid art/folk- och altcountry-stilen som i mångt och mycket präglade Sings Other People. På nya skivan experimenteras det mer, och det blir svårare att förutse Giras nästa steg, vilket tilltalar mig mycket. För den som tilltalas av den mer experimenterande Nick Cave eller Smog torde We Are Him vara en mycket intressant skiva att ta sig an.

Angels Of Light - Black River Song (Högerklicka och "spara som")

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

blir nyfiken, ska kolla upp, har how I loved you och den tycker jag mycket om, och även två swans -vinyl, gillade dom där ett tag men sen försvann dom, iaf i min sinnevärld...

tack tack också för tips om caribou, jag tror även nån nämnde deras nya i nån kommentar, jag fullkomligt älskar det! har helt missat, eller snarare, namnet har existerat för mig, men jag har inte vetat hur det låter... nu vill jag ha typ allt! ska beställa på dotshop snarast

25 augusti 2007 kl. 00:44  
Blogger BK Templet said...

Ulrika: Ja, jag borde verkligen ta mig an Swans, men just nu är det för mycket annat som ockuperar min begränsade hjärnkapacitet. Ja, We Are Him är bra, väl värd att lägga vantarna på.

26 augusti 2007 kl. 14:09  

Skicka en kommentar

<< Home