torsdag, augusti 02, 2007

Between the devil and the sea

Det finns få band som faktiskt klär i sitt namn såväl som Oh no! Oh my! lyckas göra. På papperet är det månne det fulaste bandnamnet sedan Chumbawamba men ackompanjerat av deras tongångar bär Austinborna upp det som en fylla på en finlandsfärja. Deras sprittande debut från i fjol höll inte hela vägen men lämnade diverse fjädrar i åtminstone min hatt och det var inte alltför länge sedan I love you all the time och I have no sister spelades i min pod. Nu är de tillbaka med ep:n Between the devil and the sea och jag måste säga att min åsikt står fast om bandet som kunde varit Flaming lips lillebröder med tweetvist.

Jag uppskattar deras knasiga sida och deras egensinniga och lekfulla initiativ får mig i tid och otid att dra på smilbanden. The party punch och Oh be one är tillfredsställande låtar, Pirate's anthem är någon form av melankolisk hejdåsång som blandar bakgrundsskriken från The Nationals Secret meeting med finstämda piano- och gitarrslingor och The bike, sir är egentligen bara en dum och onödig enminutslåt om att åka cykel. Dock är den riktiga pärlan Our mouths were wet som med sin ytterst medryckande syntheseizerslinga får mig att tänka på allt annat än att jag måste städa, diska, tvätta och klippa naglarna.

Oh no! Oh my! - Our mouths were wet (högerklicka, spara som)

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Håller absolut med! Det är deras finurliga sida som jag uppskattar mest med Oh No! Oh My!
De tycks som att när de fick iden till skapa musik så tog de en bunke, hällde i lite glädje, underfundiga texter, fantasi och musik och sedan gjorde en ytterst god milkshake.
Synd bara att de är så svåra att få tag i.

3 augusti 2007 kl. 11:50  
Blogger oskar. said...

Psst, amazon.com is the place to be...

3 augusti 2007 kl. 12:41  
Blogger Johan said...

Den här ep:n är jäkligt bra. Dock blev jag lite förbryllad när jag hörde den. Den lanseras ju som en ny EP, fast det är exakt samma låtar som på deras Jolly Rogers-demo från 2004. Samma inspelningar och allt...Men, men. Det är ju jäkligt bra så jag klagar inte, i alla fall inte så mkt.

3 augusti 2007 kl. 13:17  
Blogger BK Templet said...

Ja, jag trodde också det här var gammalt material. Men , men.

3 augusti 2007 kl. 13:18  
Blogger oskar. said...

Aha, det är nog jag som är dåligt påläst är jag rädd för. Hade för mig att jag sett Oh be one någonstans förut men visste inget om nån Jolly rogers-ep. Ber om ursäkt för min andefattiga research vad gäller detta men hur som är det en trevlig liten sak.

3 augusti 2007 kl. 14:05  
Anonymous Anonym said...

jaa! det jag hört med dom älskar jag, ska genast beställa på amazon, tack! har jag tänkt länge men nu blev jag påmind

4 augusti 2007 kl. 15:09  

Skicka en kommentar

<< Home