fredag, augusti 24, 2007

Epic45 - May your heart be the map

Kanske är det i kombination med att jag för tillfället vistas i mina hemtrakter, men vissa artister äger verkligen förmågan att locka fram en nostalgisk känsla genom sin musik. Inte nödvändigtvis för att man vid något tidigare tillfälle lyssnat på skivan och minns den perioden i sitt liv, utan för att stämningen som vissa ljudbilder framkallar, återkallar minnen ur barndomen. Boards Of Canada äger den förmågan, liksom Mark Kozelek's och Samuel Beam's texter och melodier. När jag nu äntligen lyssnar in May Your Heart Be the Map, det nya alstret från brittiska Epic45 sköljer en nostalgisk våg över mig och minnena från sommarloven som barn kommer och går i omgångar. Kanske är det så enkelt som att ljuden av barn tillsammans med Epic45's spröda, den här gången mer akustiska ljudbild frammanar den känslan, men jag vill gärna tro att det finns något mer inneboende, något mindre konkret i deras vackra stycken som ligger bakom.

Med limiterade Ep's som England Fallen Over och Drakelow har de blivit ett viktigt band för mig och med förra årets fantastiska Slide har Epic45 hållt mig vaken och begeistrad in på småtimmarna. På May Your Heart Be the Map uppträder bandets mer akustiska sida, vilket leder till att både trummaskinerna, och till viss del också melodierna fått ge vika. Bandet söker inte direkt några crescendon som Gybe! eller Mogwai utan rör sig i mer drömmande tongångar, inte helt olikt Labradford eller Pan American. Det är en något slätare och mindre händelserik skiva än vi blivit vana vid, vilket egentligen inte säger särskilt mycket, eftersom Epic45's lägstanivå fortfarande tycks vara riktigt hög.

Eftersom filöverföringstekniken inte riktigt är med mig här i skogen, får ni dessvärre hålla till godo med Zshare tills vidare.

Epic45 - Summers First Breath (Högerklicka och "spara som")

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Larsen and Friends - ABECEDA borde ni skriva om, grym skiva som fler borde höra!

26 augusti 2007 kl. 20:05  
Blogger BK Templet said...

Anonym: Ja, den har fångat mitt intresse, ska ta mig an den snart! Tack för tipset.

27 augusti 2007 kl. 01:23  

Skicka en kommentar

<< Home