onsdag, augusti 01, 2007

Film School - Hideout

För ett tag sedan skrev jag om låten Lectric från sko-gluttarna i Film School's andra skiva Hideout. Albumet har sedan dess legat ute på fildelningssidor på nätet och det var med relativt höga förväntningar jag tog på mig hörlurarna. Jag trodde att Film School bar på potential att växa inför en andra skiva, att tillföra något mer till den musik, som rörde sig i gränslandet mellan shoegaze och postpunk på deras debut. Hideout är dock i sin helhet tyvärr inte någon särskilt spännande skiva. Det rör sig fortfarande om relativt bra låtar, och vissa av dem är till och med riktigt bra, som exempelvis bifogade Two Kinds. Och man kan inte annat än önska att en låt med titeln Sick Hipster Nursed By Suicide Girl ska vara bra. I slutändan lämnar dock de flesta av spåren ett relativt slätstruket intryck, framförallt lyser melodierna med sin frånvaro. Det är i de lugnare stunderna (Two Kinds, Go Down Together) som Film School gör bäst ifrån sig, då förvaltar de arvet efter Joy Division, My Bloody Valentine och Sebadoh väl. Just i de stunderna fungerar de som ett sömnigare och neddrogat Bloc Party helt utan mtv-ambititioner. Och jag antar att det inte kan vara alltför illa.

Film School - Two Kinds (Högerklicka och "spara som")