onsdag, augusti 01, 2007

Första halvårets tio bästa album

1. Windmill - Puddle City Racing Lights
Från ingenstans dök denna debutant upp och trollband oss med sin gälla röst och sina klistriga refränger. Matthew Thomas Dillon använde piano, trummor och stråkar för att skapa fantastiska poplåtar. Med väl genomtänkta arrangemang behövdes inte mer än så, vilket i sin tur vittnar om hans storhet som artist.

Windmill - Tokyo Moon (Högerklicka och "spara som")

2. Radical Face - Ghost
Popgeniet Ben Cooper låg även bakom en av förra årets allra bästa skivor, Electric President's självbetitlade debut. När han under sitt alias Radical Face släpper Ghost rör det sig om musik som är mindre up-beat och betydligt rymligare. Med hjälp av sin laptop, gitarr, piano och sin underbart Jason Lytle-doftande sångröst har han i sitt sovrum spelat in en fantastisk skiva.

Radical Face - Wrapped in piano strings (Högerklicka och "spara som")

3. The Field - From Here We Go Sublime
Det har varit Axel Willners år i år, med sin gedigna blandning av minimal techno och ambient styrde From here we go sublime upp det mesta i år. Jag har kört bil till den, läst böcker, städat, promenerat, ätit, duschat, älskat, hatat, till och med trimmat ogräs till dess toppar och dalar. Jag vet inte hur många gånger det där lite för höga ljudet i The deal
nästan gett mig tinnitus eller hur många rysningar min ryggrad genomlidit när jag kommit 2 minuter och 36 sekunder in i Everday. Årets bästa svenska. Helt klart. Hittils alltså.

The Field - Everday (Högerklicka och "spara som")

4. Panda Bear - Person Pitch
Grisens år enligt kineserna. Björnens år enligt kaninerna. Åtminstone två av oss. Noah Lennox soloutflykter förvandlades i år till en expedition och kollektivets djurmonark tog sitt pick och pack, drog till såväl Portugal som Kalifornien och gjorde det bästa av det Wilsonska arvet.
Helt enkelt något så ovanligt som en positiv björntjänst.

Panda Bear - Bros (Högerklicka och "spara som")

5. Arcade Fire - Neon Bible
Det blev tumult när låten Intervention läckte under förra året och indiebloggarna gick fullkomligt bananas, vilket naturligtvis var fullt befogat. Låten är nämligen det bästa kanadensarna i Arcade Fire spelat in hittills, vilket inte säger så lite. Förväntningarna var enorma på uppföljaren till Funeral och trots detta levererade man sitt hittills jämnaste verk. Något mörkare och med blues- och gothflirtar erövrade Arcade Fire ännu en gång våra hjärtan.

Arcade Fire - The Well And The Lighthouse (Högerklicka och "spara som")

6. Modest Mouse - We Were Dead Before The Ship Even Sank
Efter tre långa år av väntan var det äntligen dags att följa upp mästerverket Good news for people who love bad news. Denna gång hade Isaac även sällskap i studion av den forne Smiths-gitarristen Johnny Marr. Inte för att det märktes, men på pappret var det i alla fall lite häftigt. Trots ett något mer ojämnt låtmaterial än vanligt så är detta ändå en väldigt bra skiva där smått fantastiska kompositioner trängs med varandra.

Modest Mouse - Missed The Boat (Högerklicka och "spara som")

7. Blonde Redhead - 23
Numera är det svårt att förvånas över Blonde Redhead's förmåga att leverera guldkorn på guldkorn. För tre år sen föll Misery Is A Butterfly ner som en bomb i indievärlden och trion bestående av ett tvillingpar samt ett äkta par läxade upp alla andra i genren ordentligt. 23 är kanske inte
riktigt av samma skarpa kaliber, men det är sannerligen inte långt därifrån.

Blonde Redhead - Dr. Strangeluv (Högerklicka och "spara som")

8. Digitalism - Idealism
Man borde kanske vara trött på det vid det här laget. Tugget tugget tugget. Justice bla bla bla. Digitalism bla bla bla. Bloghouse bla bla bla och sen skjuter vi oss i huvudet av leda i vinter igen. Det brukar väl bli så? Digitalism vann albumkampen, det oundvikliga nästa steget. Vad Pogo hade där att göra tvistar de lärda om, men vad gör väl det sa vi i pöbeln när The Pulse travade iväg med våra förstånd. Jupiter room är en av 2000-talets bästa låtar och det visste vi i och för sig redan i vintras men vad gör väl det att vi konstaterade det tjugo gånger till tjugohundrasju?

Digitalism - Jupiter room (Högerklicka och "spara som")

9. Woods - At Rear House
Lo-fi-indien är inte död! Med burkigt inspelade pop-pärlor visade Woods vägen med sin At Rear House som tidigare bara funnits utgiven på kasettband. Riktigt bra melodier, en genuin Do It Yourself-känsla, skickligt komponerade låtar och finfina skorrande gitarrer gör den till en av årets hittills bästa.



Woods - Be Still (Högerklicka och "spara som")

10. Andrew Bird - Armchair Apocrypha
Fiolpopen har under senare år fått sig ett litet uppsving tack vare Final Fantasys framgångar. Owen Pallett får ursäkta, men genrens dominant heter faktiskt Andrew Bird. Med senaste skivan Armchair Apocrypha visade han var skåpet skulle stå och återerövrade därmed platsen som fiolpopens finest.


Andrew Bird - Simple X (Högerklicka och "spara som")

Listan baseras på en sammanräkning av individuella listor som Bunny Rabbits tre skribenter, Johan, Oskar och Niklas lagt fram. Vi har endast röstat på skivor som ännu sett sitt reella releaseljus. Skivor som enbart läckt på nätet har alltså inte tagits med i beräkningen. Var och en röstade på sina tjugofem favoriter än så länge. Resultatunderlag och mer detaljerad information om hur listan tagits fram kommer upp på bloggen inom en kort tid.

Som ni läsare säkert noterat har bloggen inte uppdaterats lika flitigt under sommaren som under terminerna. Det beror inte alls på att vi tappat intresset eller att vi gått och blivit lata. Det rör sig om sommarjobb och lite semestrande, fysisk utmattning och resor till rikets alla hörn. Vi ber er ha överseende med detta och utlovar ett högre tempo när väl skolan dragit igång igen.

Uppdatering: Nu är det möjligt att se hur vi röstat individuellt. Ni finner länken i högerspalten under "viktiga poster".

28 Comments:

Anonymous Anonym said...

fan vilken tråkig lista :(

2 augusti 2007 kl. 01:40  
Blogger BK Templet said...

Anonym: Tråkigt att du tycker det, men vi är passande nog ganska vanliga och tråkiga pojkar. Berätta gärna vilka album du skulle velat se på listan!

2 augusti 2007 kl. 08:08  
Anonymous Anonym said...

BRA lista, inte alls tråkig! Håller också Windmill, Radical Face och Panda Bear högt. Lyssnar in mig lite på The Field för tillfället. Sedan finns det lite annat på er lista jag skall kolla upp.

2 augusti 2007 kl. 10:07  
Anonymous Anonym said...

Mkt bra lista, dock seabear?!?

2 augusti 2007 kl. 16:28  
Anonymous Anonym said...

Intressant lista..måste nog kolla upp några av dom...Men har du inte glömt Bishop Allen...i mitt tycke årets hittills bästa släpp.

2 augusti 2007 kl. 19:34  
Blogger Johan said...

janne: jag tycker också att Bishop Allen-skivan är bra, men den släpptes först 24 juli och därför tog jag inte med den på min lista.

anonym: Visst är Seabear-skivan bra, men tyvärr nådde den inte fram till vår gemensamma topp 10.

2 augusti 2007 kl. 20:10  
Anonymous Anonym said...

niklas: boy in static's violet, gui boratto's chromophobia, ulrich schnauss goodbye, the magic position, matthew dear's asa breed, caribou's andorra. känns så jävla tråkigt med modest mouse, arcade fire, blonde redhead, digitalism och andrew bird.

3 augusti 2007 kl. 11:57  
Blogger oskar. said...

Anonym: Inte något av albumen du nämner fanns representarde på någon av våra listor har jag för mig. Jag har själv bara lyssnat på Chromophobia och Magic position och tycker inte att de riktigt hör hemma på någon lista, bägge har höga toppar men som helhet är de lite trista om jag får säga det själv. De andra albumen har jag inte lyssnat på av olika anledningar men jag tackar och bockar för tipsen. När det kommer till problematiken med "tråkiga" listor så blir det lätt så när tre hjärnor kolliderar, våra individuella listor spretar lite mer men som Niklas tidigare sa så är vi ganska vanliga tråkiga pojkar. Sen tycker jag att det är dumt att inte lista "förutsägbara" och "självklara" album för den sakens skull, det blir lite orättvist i slutändan i sådant fall. Men jag kan hålla med dig om Modest mouse, de har inget att göra på topp tio (inte topp 25 heller). Ibland går även våra viljor isär...

3 augusti 2007 kl. 12:39  
Blogger BK Templet said...

anonym: Om sanningen ska fram glömde jag helt bort Asa Breed, den borde hamnat åtminstone på min egen top 15, Dear har fått till en skiva i Leave Luck To Heaven's värdighet. Beträffande Magic position är det Wolfs svagaste verk hittills och enligt min mening en stor besvikelse. Den hör inte hemma på någon lista. Boratto, Boy In Static, Caribou och Schnauss och är samtliga bra grejjer och skulle förmodligen hamnat på min top 30. Digitalism, Arcade Fire och Blond Redhead må vara förutsägbara namn, men som Oskar säger kan man inte för den skull förneka deras storhet. Modest Mouse så hör utan tvekan hemma på listan trots en något ojämnare skiva. Tack för dina synpunkter!

3 augusti 2007 kl. 13:17  
Anonymous Anonym said...

Vad alla ska gnälla^^''

3 augusti 2007 kl. 19:24  
Blogger Stefan said...

Precis, vad alla ska gnälla! Jag måste tyvärr sålla mig till den skaran, men jag tänker inte dundra kritik mot er lista som kändes väldigt rätt och sammanföll med min egen smak på ett bra sätt. Däremot heter The Field-skivan "From here we go sublime" och inte "From here we go TO sublime". Kan tyckas vara en skitsak, men rätt skall vara rätt, och dessutom blir titeln så mycket snyggare utan det där j*vla TO. Eller hur? Kram på er grabbar

4 augusti 2007 kl. 07:12  
Blogger Johan said...

Det är faktiskt helt sant, Stefan. Vi är tacksamma över din insats rörande korrekturläsningen. Kram!

4 augusti 2007 kl. 11:51  
Anonymous Anonym said...

jag tycker det var enhel del bra på listan. på min skulle absolut panda bear, blonde redhead och woods vara med. och radical face är fin...! men det finns ju så mycket mer! men förstår det blir speciellt när ni är tre som ska rösta fram...

andrew birds nya är jag nyfiken på, gillar den förra, och låten heretics som är den enda jag hört är fantastisk.

men däremot modest mouse tycker jag är rätt trista, digitalism-skivan var en besvikelse (några finns några riktigt bra låtar dock).

windmill och the field är inget jag fastnat för riktigt. men kanske ska ge dem en chans till vid tillfälle.

men det är klart alla har en massa åsikter på en sån här lista, det får man räkna med!

och bishop allen, har de kommit med nytt? har jag helt missat. älskade charm school-skivan men det var ju ett tag sen den kom ut...

min 10-i-topp (utan inbördes ordning) första halvåret skulle se ut ungefär såhär:
electrelane - no shouts no calls, maps - we can create, twilight sad - fourteen autumns and fifteen winters, a sunny day in glasgow - scribble mural comic journal, tap tap - lanzafame, woods - at rear house, panda bear - person pitch, honeydrips - here comes the future, blonde redhead -23, low - drums and guns

(andra som nästan kom med: the national - boxer, boat club - caught the breeze (ep), fujiya & miyagi - transparent things, taken by trees - open field, of montreal - hissing fauna, radical face - ghost, efterklang - under giant trees (ep), the horrors - strange house)

4 augusti 2007 kl. 14:42  
Blogger oskar. said...

Ulrika: Javisst, smaken är ju som den brukar, lite olika från olika håll. Många av de skivor du nämner tycker jag också om, National har jag inte lyssnat på ordentligt förrän nu i veckan och den gillas. Tycker däremot att det är lite synd att inte Of Montreal plockade ut det bästa från Hissing fauna och Icons-ep:n och slog ihop det till ett album. Hade platsat bättre på min lista då.

4 augusti 2007 kl. 16:26  
Blogger BK Templet said...

Stefan: Naturligtvis helt rätt. Det är jag som har slarvat.

Ulrika: Bra synpunkter du har. Dock tror jag både Tap Tap och Fujiya & Miyagi är 2006-släpp (f & g har visserligen återutgetts på Grönland i år med något nytt spår.

4 augusti 2007 kl. 17:40  
Blogger Johan said...

Nu kan man även roa sig med att läsa (och kritisera) våra individuella listor. Länk finns i högerspalten under rubriken "Viktiga poster".

4 augusti 2007 kl. 18:31  
Blogger BK Templet said...

Bra gjort Johan. Känns som det materialet kan vara av intresse! :P

4 augusti 2007 kl. 22:10  
Anonymous Anonym said...

Hade gärna haft med The Field på min lista, men jag måste ha skivan i min hylla för att den ska vara kvalificerad. Får helt enkelt importera den innan det är dags att göra en lista för hela året.

Tycker att era individuella listor är bättre än denna.

Nu: Sorcerer - White Magic.

5 augusti 2007 kl. 12:30  
Anonymous Anonym said...

nicklas: hm, men den fujiya jag har släpptes på grönland 2007, har den alltså släpts på annat bolag tidigare? visste jag ej. vad gäller tap tap har jag slarvat, du har rätt den släpptes tidigare på annat bolag i begränsad upplaga, men sen i år på stolen recordings... så, ja, ok...

7 augusti 2007 kl. 11:39  
Anonymous Anonym said...

ja alltså på stolen recordings förra året... blev fel igen... hm, hm. nu ska jag med glädje kolla in era individuella listor!

har reviderat min, gjort lite ändringar, uppdateringar,lagt till osv

7 augusti 2007 kl. 15:53  
Anonymous Anonym said...

Listor i den här stilen gör mig mest deprimerad, eftersom att de alltjämt påminner mig om alla skivor jag missat att köpa i år. Arcade Fire och Windmill står högt på önskelistan dock.

13 augusti 2007 kl. 18:38  
Blogger oskar. said...

Hugo: Själv går jag i princip ständigt runt med dåligt samvete i ryggsäcken för att jag varken har tillräckligt med pengar eller tid för att lyssna och uppmärksamma all musik som förtjänar det, vet inte om det handlar om samlarmani eller storhetsvansinne. I slutändan får man bara bita i det sura äpplet och konstatera att man faktiskt inte kan ha koll på allt.

När det kommer till listor tycker jag att det oftast är något trevligt. Vår lista är väl tänkt att fungera både som en språngbräda för diskussion och tips för de som missat guldkorn under året. Hoppas du inte känner dig provocerad när jag nu inflikar att vi i framtiden kommer fortsätta att lägga ut liknande listor. Ha det fint!

13 augusti 2007 kl. 19:59  
Anonymous Anonym said...

Hey Arcade Fire fans! I found this cool new site where you can listen to them for free!

Jango.com

15 augusti 2007 kl. 00:26  
Anonymous Anonym said...

Riktigt bra lista! Trots att windmill kom på tok för högt samt att ni missa Nicolai och tta. Min lista:

1)Radical face – Ghost
2)Panda bear – Person pitch
3)Tough Alliance - new chance
4)Arcade fire – neon bible
5)Nicolai Dunger - Rösten och herren
6)The Field - FRom here we go sublime
7)Jens Lekman – Night falls over kortedala
8) Andrew Bird - Armchair Apocrypha
9) Frida Hyvönen - Pudel
10) Windmill - Puddle City Racing Lights

Annars vill jag även tacka för er fantastiska blogg som jag ofta kollar på. Keep it pure / Jonatan

22 augusti 2007 kl. 15:19  
Anonymous Anonym said...

Intressant lista. Själv har jag helt missat Windmill och Radical Face, får ta och klolla upp dem helt enkelt. Av de andra skivorna ni nämner tycker jag att Panda Bear och The Field är bäst. Men det finns en hel drös med skivor som jag tycker ni missat från i år. Feist, Liars, Honeydrips, Tough Alliance, Justice och Jamie T, till exempel.

12 september 2007 kl. 08:43  
Blogger BK Templet said...

Eddie: Tack för din kommentar. Personligen anser jag att Panda Bear utan konkurrens intar förstaplatsen. Av de skivor du tycker vi missat kan jag säga att Justice hamnade en bra bit upp, men inte på top 10. Ingen av de andra skivorna anser jag tillräckligt intressanta eller bra nog för halvårslistan. Jag har visserligen en viss dragning till Liars, men en sådan återgång i sound från otroliga "Drum's Not Dead" kunde jag bara inta tolerera.

22 september 2007 kl. 17:04  
Anonymous Anonym said...

Tack så mycket för det indirekta tipset om Windmill. Man måste bara älska rösten han har.

26 september 2007 kl. 19:03  
Anonymous Anonym said...

Hej pojkar,

Jag tycker det är jättetrevligt att ni listar era favoritorkestrar. Det är kul när unga människor är kreativa och inte kastar bort sina liv på saker och ting som i slutändan är helt betydelselösa. Med mina 76 års erfarenhet vet jag både ett och annat om vad som räknas här i livet. Förresten, är det någon som vet ifall Butt Hole Surfers har något nytt på gång. Det är en rar orkester som jag inte hört något ifrån på länge.

13 augusti 2008 kl. 13:22  

Skicka en kommentar

<< Home