fredag, augusti 03, 2007

The Go! Team - Proof Of Youth

Med Proof Of Youth följer The Go! Team upp den rättfärdigt rosade Thunder Lightning Strike från 2004. För egen del har jag dock snarare sett britternas låtar mer som strålande singelmusik än lämpligt fullängdsmaterial. Singeln Grip Like A Vice bekräftade ännu en gång att deras singel-formula fungerar alldeles ypperligt (ett svängigt trumkomp + en dansvänlig basgång + en genomgående soulsampling eller blås/stråk-slinga + en catchy hejarklacksmelodi). Proof Of Youth är i stort sett fylld till bredden med singlar av samma slag som Grip Like A Vice och ibland får man känslan av ett The Go! Teams kakfat den här gången består av sju sorters kakor bakade på samma deg.

Kakorna smakar lyckligtvis riktigt bra och jag har inget emot att föräta mig på dem. Skivans mest medryckande och kanske starkaste låt, Universal Speech inleds med ett hiphopdoftande komp och mynnar så småningom ut i en melodiös och mycket munter historia. I Doing It Right blir det soul i samma anda som gruppens stora hit , Ladyflash från 04. När de lite poppigare Fake ID och sockersöta I Never Needed It Now So Much dimper ner, är det som två välkomna break från de souldoftande stänkare som dominerar skivans ljudbild. Kanske hade skivan behövt något mer av den varan för att klara albumformatet fullt ut men under förutsättningarna tycker jag att The Go! Team har gjort ett riktigt, riktigt bra jobb. Det kommer bli mycket Proof Of Youth på klubbar och fester framöver. Det är jag glad för.

The Go! Team - Universal Speech (Högerklicka och "spara som")
The Go! Team - I Never Needed It Now So Much (Högerklicka och "spara som")