måndag, augusti 13, 2007

Jens Lekman - Night falls over Kortedala

Jag trodde att jag var trött på Jens Lekman, att hans ordlekar och pompösa sångstil hade spelat ut sin roll. Mycket riktigt höjde jag inte heller på ögonbrynen när singeln Friday night at the drive-in bingo läckte för några veckor sedan. Nu har även albumet Night Falls Over Kortedala letat sig ut på nätet och efter några dagars flitigt lyssnande vill jag nästan be Jens om ursäkt för att jag tvivlade på hans förmåga. Skivan är ganska annorlunda jämfört med sin föregångare och experimenterar en del med andra rytmer än de man vanligtvis hör inom indiepopen. Om man har följt Lekmans utveckling sedan debutalbumet When I said I wanted to be your dog lär man dock inte bli förvånad över hur uppföljaren låter. Ibland flörtar han lite väl mycket med exotiska rytmer för min smak, men han gör det så snyggt att jag ändå inte kan ogilla det. Skivans största ögonblick (Put your arms around me) uppstår dock när han åter vänder blicken emot den klipp-och-klistra-pop som han inledde sin karriär med under aliaset Rocky Dennis.

När Jens Lekman för en tid sedan hävdade att han skulle sluta med musiken var det väl ingen som tog honom på allvar. Just då brydde jag mig inte så mycket, men med facit i hand är jag ändå glad att han inte gjorde slag i saken. Med facit i hand förstår jag inte heller hur jag kunde ignorera mästerverket Friday night at the drive-in bingo så länge som jag gjort. Saxofonslingan är faktiskt sjukt catchy. Lekman må framstå som en dramaqueen med hybris, men hans förmåga att skriva kvalitativ popmusik tvivlar jag inte längre på.

Jens Lekman - Your arms around me (högerklicka och "spara som")

9 Comments:

Blogger Anna said...

Jens Lekman är kärlek. Och även om det är väldigt generöst att lägga upp en låt här, och locka med att hela albumet går att hitta på internet, så tänker jag vänta tills jag får skivan i hand. Jag är inte den som aldrig laddat ner, men Jens Lekman... Jag vet inte, men jag måste helt enkelt ha skivan här. Det lär ju vara en av årets bästa! Ohh, shit. Jag är helt uppspelt:) Inte blev det bättre av din fina recension heller! Hoppas han spelar här snart, han bor ju trots allt i Göteborg.

14 augusti 2007 kl. 11:26  
Anonymous Anonym said...

ingen har ju missat jens lekman!
bättre kan ni!

14 augusti 2007 kl. 14:13  
Blogger Johan said...

anna: Tack för berömmet, jag tror inte att du kommer bli besviken när du väl får skivan i din hand. Är imponerad av att du lyckas hålla fingrarna i styr, någonting jag för länge sedan gett upp när det kommer till album som läckt.

anonym: Jag förstår inte riktigt din invändning. Vi skriver om musik vi uppskattar, inte bara sådant som är "okänt".

14 augusti 2007 kl. 15:38  
Blogger motherfakka said...

snygg postning.

14 augusti 2007 kl. 16:32  
Blogger Tatti said...

Jag brukar gilla hans smak mer än hans egna musik, men efter en lyssning på nya skivan så bådar det gott.

14 augusti 2007 kl. 17:09  
Anonymous Anonym said...

tack för att ni äntligen har fixat så man slipper gå in på zhare men när ni släpper era mixtapes så finns inte alltid låtarna på mp3 utan bara skriva vore så himmla najs att få ladda ner eftersom man hittar så mkt bra här : )


annars keep up the good work.

14 augusti 2007 kl. 23:04  
Anonymous Anonym said...

Visste väl att ni skulle hitta på nått bra med Kortedala. Det är ju trots allt årets skiva.

Vet inte om jag ska tycka att det är tråkigt, eller bara jävligt bra. Jens, kanske älskar jag dig.

15 augusti 2007 kl. 12:37  
Anonymous Anonym said...

Jag vet inte om man ska hata eller älska honom. Finns inget däri mellan.

15 augusti 2007 kl. 21:52  
Blogger oskar. said...

Jodå, nog finns det mittemmellan även när det gäller Lekman. Själv tycker jag att albumet ligger ungefär på en sådan nivå, tre av fem kanske. Är det förresten Tough alliance han samplat i I'm leaving you because I don't love you? Låter åtminstone som det. Jaja, det är i alla fall kul att han är tillbaka. Han är nödvändig den där Lekman.

16 augusti 2007 kl. 16:47  

Skicka en kommentar

<< Home