torsdag, augusti 09, 2007

Lights out asia - Tanks and recognizers

Det var alldeles för längesedan jag postade något om en av mina absoluta favoritgenrer, nämligen shoegazern. Under försommaren har jag vid sidan om My Bloody Valentine och Slowdive plockat fram modernare representanter för den vemodiga fåran i Port-Royal och Ulrich Schnauss, varav den sistnämnde i år är tillbaks med sin nya skiva Goodbye. Sensommaren har välkomnat ytterligare en, Wisconsins Lights Out Asia som hasplar ur sig en mycket förförisk hybrid av både shoegaze och postrock. På gruppens andra skiva Tanks and Recognizers kastas kaskader av gitarrer ut ur i grunden elektroniska stycken och trummaskinerna frammanar tillsammans med den stundom återkommande sången en vackert intensiv och flytande stämning. Till skillnad från Port-Royal, som torde operera i liknande ljudlandskap, återfinns också influenser och likheter med mer postrocksorienterade akter som Mogwai, Explosions In The Sky, Robin Guthrie och Epic 45.

Lights Out Asia - Art Divided By Science (Högerklicka och "spara som")

11 Comments:

Anonymous Anonym said...

ja, just ja, ulrich schnauss måste jag kolla upp, har nån låt bara... och lights out asia verkar intressant

9 augusti 2007 kl. 23:10  
Blogger BK Templet said...

Ulrika: ja, helt klart! Ulrich Schnauss "A Strangely Isolated Place" är en riktig juvel. Men det mesta han är inblandad i är bra, Goodbye medräknat.

9 augusti 2007 kl. 23:13  
Anonymous Anonym said...

har du hört belong - october language? kom förra året, helt instrumentalt, elektroniskt shoegazebrus :)

9 augusti 2007 kl. 23:19  
Anonymous Anonym said...

och aMute? skrev en recension på soundofmusic.nu i höstas (nr 6/06) om hans senaste album, är mer åt tim hecker/fennez-hållet men med lite poppigare inslag. kolla upp! låten hit my country t ex

http://www.myspace.com/amutemusic

9 augusti 2007 kl. 23:32  
Anonymous Anonym said...

aMute "the seahorse limbo" var med på min lista över årets album 2006

9 augusti 2007 kl. 23:40  
Anonymous Anonym said...

lugna ner dig nu ulrika

10 augusti 2007 kl. 13:29  
Blogger BK Templet said...

ulrika: belong-skivan har jag lyssnat igenom men inte riktigt fastnat för, aMute har dock gått förbi mig, skall kolla in det. tack för tipset.

10 augusti 2007 kl. 23:17  
Anonymous Anonym said...

shoegazen känns faktiskt riktigt riktigt död och trist.

12 augusti 2007 kl. 11:43  
Blogger BK Templet said...

svartpeppar: jag håller inte med dig. tycker ändå att det hänt en del intressanta saker då shoegazen och elektronican alltmer börjat smälta samman de senaste åren (och då förstås allra klarast i och med "before the dawn heals us"). men visst, det kanske inte är det hippaste man kan lyssna på just nu.

12 augusti 2007 kl. 16:40  
Anonymous Anonym said...

"lugna ner dig nu ulrika", says who?! varför det?! jag tänker inte lugna ner mig ett dugg, jag tänker fortsätta gilla musik skriva om musik dela med mig och ge tips osv osv. och om det är nån som har problem med det så skiter jag i det rent ut sagt...!

12 augusti 2007 kl. 20:30  
Anonymous Anonym said...

jo, visst, jag kan väl också hålla med om att shoegaze kan kännas lite trist (jag var en stor fan då det begav sig) men inte död, känns ändå som nåt är påväg att hända på den fronten (och har hänt lite smått) och det finns ju ljuspunkter... nyskapande och nyblandningar, uppblandningar med electronican och indipopen osv, tecken på att det är påväg nånstans, utvecklas iallafall lite, M83, ulrich schnauss är väl två bra exempel. heaviness är förresten ett riktigt bra svenskt shoegazeband, som desssutom är väldigt bra live.

12 augusti 2007 kl. 20:37  

Skicka en kommentar

<< Home