måndag, augusti 20, 2007

Marsen Jules - Golden

Sagan om konungens återkomst hade jag kunna inleda med. Men det har jag ingen lust med så jag struntar i det. Fabeln om guldkalvens återfall kanske låter lite bättre och stämmer mer in i det sammanhang det nu kommer att presenteras. Tyske ambient-mästaren Marsen Jules är nämligen tillbaka efter förra årets kioskvältare Les Fleurs och förpackningen är ungefär densamma. Förutom att låttitlarna denna gång är på tyska istället för franska och att den är släppt på Genesungswerk istället för City centre offices är årets Golden något mer mekanisk än sin föregångare. De svävande strängarna, de sporadiska pianoinslagen och de ständigt loopade baklängesljuden är kvar och bildar tillsammans en drömsk helhet som åtminstone får mig att vilja sitta på ett hustak någonstans i Pommern när det skymmer.

Ibland blir det dock aningen monotont och när gitarrslingan i An einem Wintermorgen loopas till fördärvelse blir det lite för mycket för min arma trumhinna att uthärda. Så just det spåret hade mått bra av en nedkortning alternativt halshuggning. Som bäst blir det dock i In einem Raum mit Dir där den unge Jules får alla element att smälta ihop på ett fylligare sätt än vi hört förut medan avslutande Constance står på en lite mer elektronisk grund och lovar gott inför framtida släpp.

Jag bifogar en mix Marsen satt ihop bestående av spåren från Golden: Marsen Jules - Extracts mix (högerklicka, spara som)