fredag, augusti 17, 2007

Ny låt från Sambassadeur

Jag har alltid haft en god relation till det svenska popbandet Sambassadeur. Deras tidigare släpp har innehållit ett antal fina låtar som jag ofta återkommit till. När de nu är tillbaka med en ny singel (Subtle changes) är det dock en bit kvar till toppformen, även om det är en helt okej låt. På senare tid har ju saxofonen fått något av en revival inom popmusiken då detta tabubelagda instrument har börjat återanvändas lite överallt. Nu gör den intåg även i Sambassadeurs musik, vilket jag ställer mig en aning skeptisk till då denna låt säkerligen hade mått bättre utan ett saxofonsolo. Enligt Pitchfork ska singeln (med b-sidor) släppas om två veckor på Labrador och jag ser, trots saxofonmissödet, fram emot att få höra resterande spår.

Sambassadeur - Subtle changes (högerklicka och "spara som")

3 Comments:

Blogger Anna said...

Jag älskar nya "trenden" med saxofon och överflödiga blåsslingor i svensk indiepop. Fast koklocka-hypen har jag dock tröttnat på nu...

17 augusti 2007 kl. 11:45  
Blogger Johan said...

anna: Jag tycker också att det kan vara trevligt när band vidgar sina vyer lite grann och använder instrument som "normalt sett" inte används inom deras genre. Men i det här fallet tyckte jag inte att det passade sig alls.

17 augusti 2007 kl. 13:00  
Blogger Anna said...

Precis! Man ska ju inte ha med det för sakens skull liksom... Jag får helt enkelt ta och lyssna och se om jag håller med dig:)

17 augusti 2007 kl. 16:29  

Skicka en kommentar

<< Home