onsdag, september 26, 2007

Eef Barzelay

Mindre förvirring råder. Det numer upplösta bandet Clem snide ska enligt ryktet släppa sitt sista album Lose big någon gång under de tre månader som vi fortfarande har att se framemot av 2007. Samtidigt har ett självbetitlat album av bandets röst (tillika moderhjärna) Eef Barzelay letat sig ut till allmänheten i form av torrentfiler och dylikt. Jag har dessvärre ingen aning om fallet är sådant att Clem snides sorti gått och blivit Eefs soloalbum nummer två, låten Lose big ligger med på Eef-albumet så det kanske talar för det. Jag har däremot absolut för mig att det ska komma två album. Alltså ett av Clem snide och ett av Eef Barzelay. Egentligen hör det inte hit. Någon annan kanske har mer koll?

Hur som helst har Eef Barzelay i princip alltid varit den drivande kraften i Clem snide och det är inga milakliv mannen har tagit sedan jag stötte på honom senast. Hans låtskrivande har alltid varit underfundigt underhållande och jag har kanske främst fallit semipladask för hans texter och de betraktelser han låtit oss stifta bekantskap med. Dock var aldrig Clem snide ett jämntjockt band och Eef på egna ben är ingen jämntjock man. Tyvärr är det här mer tunnsått än det någonsin varit och det han presenterar denna gång har vi hört förut. Tre gånger. Could be worse är den ständige förlorarens försvarstal och Girls don't care är gullig i sin mellanstadie-estetik medan How dare they med lite gitarroväsen lyckas sticka ut lite extra. Mer än så blir det inte. Varför jag ska lyssna på det här när jag lika gärna kan lyssna på Joan Jett of arc eller Jews for Jesus blues är för mig en lika stor gåta som varför Eef bär überröda sockor till sina vita kostym.

Eef Barzelay - Could be worse