tisdag, september 04, 2007

m83 - Digital shades vol. 1

m83 har sedan sitt andra alster Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts tillhört en av mina mest spelade artister och har vunnit en särskild plats i mitt hjärta. När ena halvan lämnade duon, blev Anthony Gonzalez kvar, och han skrev efter uppbrottet ett av de starkaste albumen jag någonsin hört, jag talar förstås om jättekolossen Before the dawn heals us, som enligt min mening också är en av tvåtusentalets största musikaliska bedrifter hittills. Under förra året spelade samme man in ett knippe mer ambientorienterade stycken och det är dessa som tillsammans bildar Digital Shades vol. 1 som släpps i dagarna och ska ingå i ett projekt med flera volymer.

Sister (Part 2) har gått att lyssna på från m83s myspace under någon månad, något jag givetvis utnyttjat fitigt, det är en otroligt vacker låt, som med sin sång för tankarna till balladerna på förra skivan. Låtarna på Digital Shades Vol.1 är inte särskilt långa, som ambientspår i regel brukar vara, vilket för egen del är något positivt. Trots detta lyckas Gonzalez på många spår bygga upp väldigt rörande och intensiva ljudlandskap. Synthmattor som skulle göra både Vangelis och Angelo Badalamenti gröna av avund trängs med fuzzade sawleads och synthkörer som lätt för tankarna till Eluvium. Samtliga tio spår är bra, och jag kan inte annat än rekommendera alla lyssnare att ta sig an en av årets vackrare skivor. m83 har gjort det igen, och nu börjar nedräkningen till nästa "riktiga" album, som enligt utsago bör finnas ute i början av nästa år. Det kommer bli fantastiskt. Lyssna på Coloring the void om ni inte tror mig.

m83 - Coloring the void (Högerklicka och "spara som")

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Haha, angående Badalamenti så var jag helt övertygad om att jag lyssnade på Twin Peaks OST vid Dancing Mountains.

Det är tråkigt att den endast släpps digitalt denna EP. Vi får hoppas på en samling nån gång i framtiden!

6 september 2007 kl. 10:16  
Blogger BK Templet said...

siimä: Den släpps på cd. Jag har beställt den från amazon, om jag förstått saken rätt medföljer det tydligen också någon kod så man kommer åt det/de extraspår som medföljer med den digitala ugåvan!

6 september 2007 kl. 17:00  
Anonymous Anonym said...

Det är inte skivan du förbeställt, utan den här?

Jag som fått för mig att den bara skulle komma digitalt. Härligt att den släpps på "riktigt"! Får se om det blir ett köp, borde bli i alla fall.

Ingen av Bunnygrabbarna som var och såg underbara Jens igår då?

7 september 2007 kl. 09:25  
Blogger oskar. said...

Tyvärr, Jens rann ut i sanden för min del och så här dagen efter är jag som vanligt ovanligt bitter över att jag inte var där. Så är det alltid. Man ska gå på allting.

7 september 2007 kl. 09:28  
Blogger BK Templet said...

siimä: nej det är digital shades vol. 1 som jag beställt, enligt m83s hemsida är den dessutom limiterad. Jens faller mig inte riktigt i smaken, men jag noterade att han skulle spela i Uppsala.

7 september 2007 kl. 12:36  

Skicka en kommentar

<< Home